-Är detta allt man orkar?



En god vän och fd kollega till mig är också hälsopedagog. Vi pratade häromsistens om andra fd kollegors beklagan över hög arbetsbelastning och avsaknad av energi på kvällarna. Min vän sa:

-Är det inte sorgligt om man är i så dålig kondition att allt man orkar är att jobba och sedan sitta i soffan på kvällarna?

Det fick mig att (återigen) konstatera att man faktiskt får energi och ork genom att förbruka den. Om jag har, låt säga tre timmar, från hemkomst-middag-köksröjning tills jag går och lägger mig vid 22-22.30-tiden, så visst kan jag parkera mig i soffan och inte orka så mycket mer. Men om jag däremot ger mig ut och går i en av dessa tre timmar, så är det knappast soffan jag parkerar mig i vid hemkomst. Jag tar itu med något! Gör något nödvändigt, roligt, engagerar mig i tillvaron. Jag tycker inte man gör ett så bra jobb på det som kronisk soffpotatis.


Postat av: E

Hej! tack för din kommentar! och välkommen som läsare! (hoppas du stannar kvar).. jag håller med dig ang. energin. I början är det jobbigt att dra sig från soffan när man känner sig slut efter jobbet. Men å andra sidan så blir man tillslut beroende av att få röra på sig för att kroppen vänjer sig och mår bra av det. Nä... jag tror nog på att istället för att schemalägga träning och motion skulle man istället ta och schemalägga soff-slappandet istället. =)

2010-08-15, 13:12:29 - URL: http://sockiss.blogspot.com
Postat av: Tweety

Visst är soffan skön, men man känner sig mer nöjd när man har varit ute i motionspåret. Lättare att sova på natten är det också. Kämpar själv med vikten, har gått ner 35,9 kg på 6 månader. Men har några kilo kvar. Kämpa på, peppkram

2010-08-15, 13:13:02 - URL: http://www.tweety76.se
Postat av: A

Tack för din kommentar :) Ska försöka att inte bry mig alltför mycket om morgondagens vikt. Men du vet hur det är, man vill inte se plus på vågen! Kram

2010-08-15, 14:51:54 - URL: http://sextiofemkilo.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: