Borde vi gå i ide egentligen?



Nu är jag tillbaka till detta med att gå i ide, men nu är det inte ur ett sov-perspektiv jag tänker utan när det gäller ätandet. Jag tycker mig ha märkt att det finns ett allmänt missmod bland flera av de hälsobloggar jag följer, inte bara att man har det fullt upp med jobb och studier utan att motivationen haltar en del. Därför funderade jag om vi egentligen är som en del djur, vi borde lagra näring i våra kroppar för att klara den långa och mörka vintern. Självklart vet jag att människan satt sig över mycket av det evolutionen lett oss till, men likaväl som många reagerar på mörkret och sedan igen på ljusets återkomst, kanske finns det någon uråldrig programmering i oss som motsätter sig viktnedgång så här års.

Åtminstone försöker jag trösta mig själv med att det kanske är så...

Och därför ska jag nu ge mig ut medan det finns en härlig höstdag där ute!
Postat av: Landkrabba

Jag har haft liknande funderingar. Själv beklagar jag mig över trötthet men det finns det en anledning till. Vad anledningen är är jag dock inte redo att berätta än. Men det är inget allvarligt :) Men för alla andra. Flera av mina, under flera månader, inspirationskällor har börjat visa "mänskliga" sidor. Jag har förundrats över hur dom hinner och orkar. Mat, träning, jobb/plugg/ vänner, familj. Jag har aldrig gått så hårt ut som många andra men inte ens jag hinner ju med! Det kan helt klart ligga något i att vi omedvetet spar energi inför hösten och vintern som betyder kyla och svält... Fast för dagens människa är det tvärtom. Fjärrvärme, dunsockar, te och scones. Det går knappast någon nöd på oss!

2010-11-05, 18:55:31 - URL: http://landkrabba.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: