Någon annans övervikt


Nyligen träffade jag en gammal vän som jag inte sett på några år. Sist vi träffades hade h*n en stor övervikt, delvis orsakad av sjukdom. Nu när vi träffades hade denna övervikt blivit så stor att jag inte kunde tro mina ögon. Sannolikt har h*n mycket mer än fördubblat sin vikt sedan vi lärde känna varandra. Och jag, jag skäms att erkänna det, men jag visste inte hur jag skulle förhålla mig till detta. Jag förstod att sjukdom har stor del i det, men jag kunde inte greppa denna skillnad, inte bara en kroppslig utan också en personlig förändring.

Men så påmindes jag om den tystnad som uppstod när jag som allra tjockast träffade ett kompisgäng. Vi hade inte setts på ett tag och jag hade gått upp 10-talet kilon. Ingen sa något, det behövde de inte.

Det är svårt att prata om övervikt. Inte säger man något heller om inte personen själv initierar ämnet. Däremot så är ju viktnedgång allas egendom att kommentera!

-Borde man göra annorlunda?
Postat av: Emmas Form - Träning & Kost

Bra fråga... Har en vän som behöver gå ner i vikt, för denna har gått upp väldigt mycket de senaste 5-6 åren. Personen är väl medveten om sin situation och allt sånt där... och det enda jag försökt göra är att försöka så något frö i huvudet på h*n. Och sagt att man måste bestämma sig själv, att det inte går om andra tjatar..



Men ibland vill jag bara säga "snälla försök gå ner lite i vikt, det är värt det".



Till saken hör att h*n ofta har ont någonstans.. typ i magen, huvudet, axlar och rygg. Och jag är övertygad om att det skulle bli åtminstone lite bättre om en 15-20 kg försvann. Och magen behöver ju normala mattider och kost. Inte massa färdiga soppor, skräpmat och annat energilöst.



Men det är svårt... Man vill inte trampa på några tår.

2010-11-04, 15:04:40 - URL: http://emmasform.blogspot.com
Postat av: Emmas Form - Träning & Kost

svar: Ja, jag bor i Umeå. Såg att du frågade det i en annan kommentar :)

2010-11-04, 19:52:21 - URL: http://emmasform.blogspot.com
Postat av: Helen Holmberg

Vikt är verkligen ett svårt och känsligt ämne att diskutera, framförallt viktuppgång. Inte ens med insiderkunskaper som man har vet jag hur man ska kunna ta upp och diskutera det, jobbigt för man kan se att de lider av det precis som man själv gjort/gör.



Skulle vara intressant höra vad en psykolog/terapeut skulle föreslå!



Kul att du också sökt till bloggkursen, vi kanske blir kurskompisar om vi har tur då :) Blev det någon fin klänning shoppad? Ledsen jag varit så dålig på svar, men det har varit väldigt kämpigt ett tag nu. Kram & hoppas vågen inte var allt för hård i sin dom.

2010-11-05, 06:45:12 - URL: http://helenholmberg.se/bloggen/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: