Att sova och att vakna



Jag återkommer hela tiden till mina sovvanor, på något vis har detta blivit något av en aha-upplevelse för mig.

Bortsett från tonåren och innan insikten om kaffets påverkan på min sömn föll på plats, så har jag aldrig haft svårt att somna. Sällan har jag sovit dåligt. Med tre små barn så kunde nätterna vara ganska sönderhackade periodvis men eftersom jag inte arbetade utanför hemmet under de åren, så var det inget större problem.

Sedan jag återvände till mitt yrke och började pendla långt och ännu längre efter jobbyte, så har också nattsömnen blivit kortare och kortare. Och jag gick upp mer och mer i vikt. Och visst såg jag orsakerna till viktökningen i mer stillasittande arbete, mer affärs- och restaurangluncher och avsaknad av motion, men inte förrän jag började koppla viktökningen till korta nätter började jag få ihop det hela. Nattsömn på 5-6 timmar räcker inte för mig för att min kropp ska må bra, jag behöver 7-7.5 timme för att inte kroppen ska bli stressad och hjärnan sedan inbilla mig att jag behöver mer socker, mera socker. En ond cirkel.

Därför funderade jag på om jag inte bara ska ha morgonväckningen inställd på mobilen-kanske ska jag knappa in läggningstiden också?

Skalman är inte så dum han.
Postat av: Helen

God morgon :)

Lät inte som en dum idé med att man kanske borde ställa ett sovalarm, det finns trots allt uttrymme för 4-5 larm på telefonen. Kanske ett larm för sluta drick coffeinhaltiga drycker också ;)



Igårkväll /natt var det dock annat som höll mig vaken, prestations- och livsångest. Jag brukar få spader när jag är hemma och är småsjuk, vill så mycket och kroppen orkar så lite typ. Du får ha en riktigt bra dag, kram.

2010-10-08, 09:00:32 - URL: http://helenholmberg.se/bloggen/
Postat av: karin-mot60kg

Bra inlägg! Jag tror att sömnen är väldigt viktig för viktnedgång och för välbefinnande i allmänhet.



Man fastnar lätt framför datorn på kvällen och då slappnar man inte av. Jag försöker ha datorfritt en halvtimme innan jag ska sova så att jag kan varva ner lite.

2010-10-08, 09:27:08 - URL: http://mot60kg.blogspot.com
Postat av: Pernilla Be

Jag tror också att sömnen är viktig. När jag blev stressjuk för 3,5 år sedan fick jag stora problem med sömnen. Jag sov inte riktigt på fem veckor, varken dagtid eller på nätterna. Jag upplevde det som att jag låg vaken och vred mig nätterna igenom. Efter tre veckors sjukskrivning började jag sova igen. Sen dess är mina sovvanor väldigt cementerade, men då och då glömmer jag bort mig och sover för länge på morgonen eller sitter uppe framför tv:n för länge. Det svåra är inte att gå och lägga sig för mig, det svåra är att vara så pass nedvarvad att jag faktiskt är trött vid läggdags. Är jag inte trött kan jag inte sova. Jag behöver egentligen sova kl 23-06 och då går jag och lägger mig ca kl 22 och läser en stund, helst en tråkig bok :-)



mvh//pernilla be

2010-10-09, 19:28:59 - URL: http://pernillasviktresa.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: