Igår så åt jag detta...


Jag har klarat att avstå från onödiga snabba kolhydrater hela veckan, men igår blev det inte fullt lika präktigt.

"Frukost": Kaffe med mjölk (sedan gav jag mig ut med stavarna och kom på efter en stund att det nog inte skulle bli tid till frukost).

Förmiddag: Kaffe med en clementin (jag hade ju besök!).

Lunch: 2 st löjromstoast gjorda på vitt rostbröd, Bregott, ca 1.5-2 tsk löjrom/macka, rödlök och ca 2-3 tsk Creme Fraiche och en egentillverkad chokladpralin till dessert.

Eftermiddag: En näve pistagenötter.

Före middag: 1 glas vitt vin som maken serverade (och jag gladeligen tog emot).

Middag: 3 mindre skivor lövbiff med ca 2 msk Bearnaisesås, sallad med vinaigrettedressing.

I soffan: 5 rutor Marabou mjölkchoklad som yngsta sonen så artigt erbjöd mig.


Vad jag kan se i detta (bortsett från att matintaget inte alls var okontrollerat på något vis) att jag har svårt att tacka nej när jag blir erbjuden något. Jag vet från tidigare också att det är svårt i sociala sammanhang att avstå, tacka nej, avvika från de andras mönster.

Jag har ingen aning om hur jag bäst tacklar kommande vecka med tjänsteresa till Verona. Mina kollegor älskar livets goda, framförallt vin och god mat, och just vindrickandet gruvar jag mig för. Det räcker nästan med ett glas för att alla goda föresatser ska fara rätt ut genom fönstret.

Italiensk mat är väldigt mjölrik, fantastiskt god, men full av kolhydrater. På något vis behöver jag hitta ett sätt att slingra mig undan så att jag håller fast vid min egen linje så länge som möjligt. Jag är ju inte ute efter att inte njuta av det vi blir bjudna på, men jag vill ju behålla kontrollen!

Kanske en påse nötter i handväskan?

Kanske bära omkring på vinglas utan att dricka vid mingeltillfällen?
Postat av: Anonym

Marabou är verkligen gott. :P

Föresten, vad tycker du om min blogg? Jag försöker få fler läsare så jag undrar om du vill göra bloglovinbyten? ;)

2010-10-23, 19:20:11 - URL: http://tvminnen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: