Kan man vara brödmissbrukare?


I hela mitt liv har brödet varit den centrala födan. Mammas hembakta bröd när jag var liten, studenttidens oändliga mackätande, singelhushållets oändliga mackätande, parbildningens mysfrukostar med rostad bröd, frallor, bagels, småbarnsföräldraåren då brödkorgen tömdes av mig när alla andra ätit klart och nu de senaste årens njutning av stenugnsbakat, surdegsbröd från små, dyra bagerier. I tillägg till detta brödätande så har självklart pasta och potatis med sås i en eller annan form varit det bästa, proteinet i såsen var väl OK men inte helt nödvändigt.

Riktigt tvärilla har jag egentligen aldrig ätit, inte varit storkonsument av superfeta produkter och frukt & grönt & legymer har varit en daglig dos. Men detta ätande av snabba kolhydrater har sannolikt varit det som skapat den onda cirkeln av konstant sug. Snabba kolhydrater ger hjärnan samma kick som sockerrika produkter och så fort blodsockernivån börjar sjunka (obs! inte är låg), då börjar hjärnan flagga: mera socker, mera bröd, mera blodsockerhöjare. Det vill säga skapar SUGET.

Sedan två månader tillbaka har jag varit mycket medveten om detta och jag har kunnat studera mig själv. När jag äter måltider som till största delen består av protein och (mer eller mindre) gott fett, då lyser både sug och hunger med sin frånvaro, länge. När jag börjar tumma mer än bara litet på denna kombination, ja då börjar jag fundera på om ungarna kanske ändå inte lämnade några godissmulor någonstans i lördags.

En annan sak jag har upptäckt och som då förvånar mig, kolhydratjunkie som jag är, är att jag inte saknar kolhydraterna i förväntad utsträckning. Måltiderna utan dem smakar precis lika gott som de där jag sög upp de extra såsskvättarna med flera skivor bröd.

Jag har inte uteslutit kolhydraterna och jag tror knappast att jag kommer att göra det heller. Men jag är glad att jag insett sambandet och att jag kan välja om jag vill ha denna sugar rush eller inte. Och inte bara det, jag är medveten om att detta påverkar kommande måltid och hur jag sannolikt väljer att äta då.

Om du är intresserad av att läsa om hjärnan och hur den hanterar höga nivåer av blodsocker och hur detta kopplas till hälsa och övervikt så kan jag verkligen rekommendera boken "Hjärnkoll på vikten" av Martin Ingvar. Boken är lättläst, inspirerande (tyckte jag!) och full av aha-upplevelser och dessutom backas allt upp av publicerade vetenskapliga artiklar så det är inget som knåpats fram på en liten kammare.

Jag hojtade det ena "Hallelujahh!!" efter det andra när jag läste den!
Postat av: Fattie

Har varit en hel del bröd i mitt liv också. Det skulle vara mackor till frukost, mackor till kvällsmat, mackor som mellanmål, mackor till soppan osv. Mackor är överallt, det gäller väl att välja rätt typ av bröd och pålägg ifall man har en livsstil som består till stor del av mack-måltider!



Svar: Det är inte lätt att varken beskriva eller koppla tröstätandet till de egentliga känslorna eller tankarna man har. Det känns allt som oftast som att jag bara ser ytan av det enorma isberget som är mitt tröstätningsbeteende. Det psykologiska bakom självskadebeteendet (för visst är tröstätande självskadebeteende) ÄR skrämmande som tusan faktiskt, det har du rätt i!

2010-09-07, 19:19:51 - URL: http://tjockasmalajag.blogspot.com/
Postat av: karin-mot60kg

Jag älskar bröd! Det är helt klart en av orsakerna till mitt midjemått:(

Jag känner dock inte att jag får en sugar rush av brödet och min mage mår väldigt bra av bröd så det är ett nödvändigt inslag i min kost. Däremot äter jag inte mer än mina propoints tillåter:)

2010-09-07, 19:44:23 - URL: http://mot60kg.blogspot.com
Postat av: Landkrabba

Faktum är att jag känner likadant sen jag började tänka på vad jag äter och inte. Trodde att jag skulle sakna godis, bröd och annat med mycket kolhydrater men i själva verket så går jag och tänker på gravad lax och annat med mer proteiner i! Har inte uteslutit kolhydraterna helt, ganska långt ifrån faktiskt men försöker välja långsamma när det går. Inte alltid lätt när man måste äta i skolcafeterian och liknande...

2010-09-07, 22:20:04 - URL: http://landkrabba.blogg.se/
Postat av: karin-mot60kg

Svar: Hmm, jag känner mig faktiskt lite uppblåst i magen på kvällen... Kanske har något med brödet att göra.

2010-09-08, 08:15:48 - URL: http://mot60kg.blogspot.com
Postat av: Pernilla Be

Jag är precis som du! Och jag har läst boken två gg och känner att jag är på rätt väg. Att slippa suget är en välsignelse.



Boken "Slut på sockersuget" av Kathleen DesMaisons är också bra!



mvh//pernilla be

2010-09-09, 12:01:37 - URL: http://pernillasviktresa.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: