Att lämna halva portionen


Hovika skriver att hon varit på restaurang och förmådde lämna halva portionen, hon åt sig mätt men inte proppmätt.

Detta fick mig att tänka på en enorm skillnad på att äta på restaurang i Sverige och USA. I Sverige äter vi det vi äter från tallriken, ofta allt som serveras eftersom vi nu ändå betalt för maten. I USA åt jag det jag ville ha eftersom jag visste att jag inte ens skulle behöva be om att få "the leftovers wrapped", man fick med sig maten man inte ätit upp i en doggy bag. På så vis behöver man inte överäta och känna att man kastar bort pengarna (att matportionerna i USA ofta är enorma är en sak, men Sverige ligger idag inte långt efter).

Så, skulle man egentligen kunna be även här att få med sig det man inte äter upp? Är restauranger skyldiga att ge mig maten som inte ätits upp med hem? Skulle jag som kund/matgäst kunna begära det? Att ta med sig en egen matlåda skulle kunna vara ett alternativ även om det kanske känns litet överdrivet.

-Vad tror ni?
Postat av: emsut.



Har man betalat för maten bör man ju få lov att ta med sig den hem? Jag vet att jag har gjort det på pizzeria någon gång, men aldrig annars. Men varför inte?!



Trash? Bröööl, skriiik, swooosh? Härligt :)

2011-08-20, 17:28:57 - URL: http://emsut.blogg.se/
Postat av: Njett

Det sägs att det även ska vara miljövänligare att få en doggybag, eftersom restaurangerna slipper slänga massor med mat. Det gillar jag. :) Men då måste man ha rätt "bag" förstås. :)



Ha det toppen!

2011-08-21, 09:41:24 - URL: http://projektvikt.blogspot.com
Postat av: Ronja

Jag åt på restaurang i tisdags o bad om att få med mig resterna hem o de gick superbra =)Servitören såg bara glad ut för att maten var uppskattad =D



//r

2011-08-21, 15:33:18 -

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: