Att vara snäll mot sig själv

Jag skrev denna kommentar till ett inlägg hos Karin - Mot 60 kg, en kommentar som jag nog behöver påminna mig själv om då och då också:

Jag har inte "skött mig" på allvar på bra länge, men genom bloggandet har jag ändå kunnat upprätthålla ett slags "vattentramp". Jag har inte gett upp. Jag har inte låtit vikten barka käpprätt åt helsefyr heller. Kanske är jag en slags periodare? Allt eller nästan inget? Om jag kan acceptera detta så behöver jag inte känna det som att jag misslyckas, bara att just nu pausar jag och då är det så mycket lättare att komma igen.

Jag tror att en del av oss kanske behöver vara snällare mot oss själva under de perioder då vi inte ger järnet. Att föra en hälsosam livsstil kan ju omöjligen inkludera känslor av misslyckanden och bestraffningar, när man under perioder inte orkar eller förmår. Upplever vi att vi trots allt håller ställningarna hyfsat, då är det lättare att dra på sig selen (eller springskorna) igen.

-Vad tror ni?
Postat av: Sandra

Jag håller med fullständigt! Mycket kloka ord!

2011-08-07, 19:44:12 - URL: http://enlattarevag.blogspot.com/
Postat av: Hovika

Jag håller med dig helt och fullt. Väldigt bra uttryckt. Det är det tänkesättet som fått mig att försöka gå ner i vikt igen och att fortsätta även om det går långsamt och jag har massa annat att ta tag i, i mitt liv just nu.



Men visst orkar vi dra på oss selen under rivstarten för att klara 5 kg.

2011-08-07, 20:10:15 - URL: http://halsaoharmoni.blogspot.com
Postat av: Anonym

Jag tycker det låter väldigt sunt och förnuftigt! Man kan inte ge 100% jämt, men om man i dom perioder då motivationen inte finns bara kan hålla den vikt man har någorlunda så är det absolut inget misslyckande. Och som du säger, så väldigt mycket lättare att komma tillbaka med nya krafter igen.

2011-08-07, 21:23:03 -
Postat av: Kristina

KOmmentaren ovan var från mig - missade bara att skriva in en av sändare :-)

2011-08-07, 21:23:53 - URL: http://joggandesund.wordpress.com
Postat av: Maya

Jag håller med. Man kan inte ligga på topp jämt gällande motivation.

2011-08-07, 21:42:02 - URL: http://frubus.blogspot.com
Postat av: Pernilla Be

Man ska vara snäll mot sig själv! Man gör så gott man kan hela tiden. Man orkar inte hålla fullt fokus hur länge som helst, det går upp och ner. För varje gång tar man med sig några bra vanor :) Framgång föder framgång, men vi get aldrig upp. Några dagar/veckor liggande i diket är okej, bara man tar sig upp på banan igen. Gör man sin väg lite bredare är det lättare att inte ramla i diket titt som tätt :)



Kram, Pernilla be

2011-08-07, 23:45:25 - URL: http://Www.pernillasviktresa.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: