Man tänker bra när man går

 

Jag gick min runda före frukosten och hann tänka en hel del bra tankar. Mestadels gick jag igenom min vardag inför PT-sessionen imorgon. Det är lustigt att bara för att jag har tid inbokad med Jennie så börjar jag redan hitta lösningar på både mitt ätande och tränande. Och jag konstaterar att jag verkligen är, som så många andra, en allt-eller-inget-person och hur dumt är inte det. Om jag inte har tid att träna minst en timme 3-5 gånger per vecka, då låter jag bli helt. Om jag inte har kontroll över arbetsluncher och middagar, då äter jag allt som kommer i min väg. Det här är så korkat, att lägga ribban på en sådan nivå att allt som ligger lägre upplevs som misslyckanden och utan värde.

 

Häromdagen hittade jag bloggen Kan jag, kan du och fastnade på fliken "Mina råd till dig" och punkten om att sätta mindre delmål. Mina delmål har hela tiden varit kopplade till siffror, vågens siffror, antal kilometrar och minuter på RunKeeper. Men om mina delmål istället skulle handla om att klara en dag i taget på bästa sätt? En 15 minuters promenad på lunchen, ett bra mellanmål på eftermiddagen? Då skulle jag kunna uppnå psykologiska segrar varje dag jag checkade av dessa uppnådda delmål. Och förhoppningsvis skulle jag kunna låta bli att (nästintill) hetsäta mellan hemkomst på kvällen och tills middagen var uppäten. Kanske skulle jag orka med litet annat än att kraschlanda i soffan och sova där en timme senare?

 

Likaså gymträningen; där tänker jag alltid minst 30 min på löpbandet för att bränna fett och sedan styrketräning på det. Måste jag göra både och varje gång? För har jag inte tid, ja då blir det varken eller, jag åker inte till gymmet! Jag kom också på att jag faktiskt kan skaffa mig tränings-DVD:n att ha med på mina resor. Jag behöver inte ge mig ut och trava på kvällar eller tidiga morgnar i främmande städer, en hel del kan göras på hotellrummet.

 

Vi får se hur det går imorgon, om Jennie kan komma med ytterligare lösningar och förslag på hur jag ska få till detta med mat och träning utan att det blir ett onödigt stressmoment.

Postat av: Pernilla Be

Jättebra tankar! Bort med skuld och "skylla ifrån sig", och in med "tillräckligt bra". Rivstarten är ett perfekt sätt att få ordning på kost och motion, och skapa nya goda vanor. Sen är det nog viktigt att prioritera kost och motion högt också. Kommer det alltid i sista hand går det inte. Man får aldrig "tid över".



Kram, Pernilla be

2011-12-28, 14:22:57 - URL: http://Www.pernillasviktresa.wordpress.com
Postat av: hovika

Oj vad jag känner igen mig i det du beskriver. Bra tänkt. Jag tror du komener att få ett bra 2012. Jag försöker ändra på mitt beteende och istället tänka så som du skriver. Ett led i detta var att säga upp gymkortet och för mig har det varit bra men min lösning behöver absolut inte vara din lösning.

2011-12-29, 22:22:07 - URL: http://halsaoharmoni.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: