Fiskgryta från Skillinge



Kvällens middag är på ingående, inte low-cal men hyfsad LCHF i alla fall.

Fisksoppa från Skillinge
4 port. (3 dl/pers.)

1 gul lök
½ purjolök
1 morot
1 msk margarin
1 msk vetemjöl
4 dl fiskbuljong
1 dl vitt vin
1 dl creme fraiche
1 dl vispgrädde
1½ msk tomatpuré
½ tsk timjan
1 tsk salt
1 krm vitpeppar
200 g torskfilé i kuber
200 g lax i kuber
100 g skalade räkor
(kräftstjärtar)

1. Skala och hacka löken, skär purjolök och morot i strimlor och fräs dem i smöret.
2. Pudra över mjölet och slå på buljongen och vinet.
3. Tillsätt creme fraiche, vispgrädde, tomatpuré, timjan, salt och peppar. Låt allt sjuda i 10 minuter (eller betydligt längre).
4. Skär fisken i kuber. (c:a 2*2 cm)
5. Lägg i fiskbitarna i grytan och vänd försiktigt ner dem. Låt fisken sjuda tills den vitnat, c:a 3 minuter.
6. Lägg i räkorna/kräftstjärtarna och servera omedelbart med bröd och ost.

Låt er väl smaka!

PS. Jag sprang/PW:ade 5 km på löpbandet så nu har jag en ursprungstid på 39 min 30 sek att utgå ifrån.

Dagens motion:

Löpband 45 min, 420 kcal (se ovan)

Styrka överkropp och mage: 20 min

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: