När är det svårast att tacka nej?



Jag har lagt märke till att jag ytterst sällan tackar nej när maken eller någon av barnen erbjuder mig något; maken ett glas vin, yngsta sonen nyuppvärmd bulle, dottern... Näää, hon erbjuder sällan godsaker, dem äter hon upp själv. Men äldsta sonen kan räcka över godispåsen med ett "varsågod".

På arbetsmöten kan det vara någon som litet lyckligt plockar fram en påse med glaserade muffins av storlek att mätta en hel familj, eller kollegan som fick med sig färska wienerbröd när han ändå köpte mjölk till kaffet och innan man vet ordet av så har man munnen full.

-Varför är det så svårt att tacka nej?

Ja, mötesfikat är kanske en sak, men maken och barnen?

Eller är det bara undanflykter? Ett sätt att överlåta ansvaret för att man mumsar i sig något man beslutat sig för att bara ta vid speciella tillfällen på någon annan?

-Det var inte jag, det var Mållgan....!
Postat av: Pernilla Be

Håller med! Jag äter alldeles för ofta av ren artighet. Jag jobbar verkligen på att säga "nej tack" och sen inget mer. Ofta börjar jag med långa förklaringar. Varför? Det är väl i allra högsta grad min ensak vad jag äter och inte äter.



Jag tror att det sitter i ryggmärgen att man ska säga ja och inte nej till det mesta. Säger man "nej tack" 20 gg och märker att jorden inte går under så går det nog lättare.



mvh//pernilla



PS. Till familjen klarar jag att säga nej utan problem, men jag tackar nog aldrig nej till vin :-)

2011-01-10, 19:04:59 - URL: http://pernillasviktresa.wordpress.com/
Postat av: Snigel

Jag tycker det är svårast att tacka nej när det kommer som en överraskning. När man blir oväntat bjuden på nybakta bullar på fikarasten eller liknande. DÅ är bara den gamla reptilhjärnan på hugget. Jaaaa tack! Annars brukar jag vara beredd och förberedd på att säga nej tack!

2011-01-10, 20:37:31 - URL: http://snigeltakt.wordpress.com
Postat av: Josefine

Intressanta tankar du presenterar i detta inlägg. Håller med om att det är oerhört svårt att tacka nej!



Sv; Ja, verkligen! Längtar tills resultaten kommer upp :) (Rivstart 2011)



Jo, tack, helgen var bra. I kostväg gick det inte så bra i lördags, men det hämtade jag upp igår. Hur har din helg varit?

2011-01-10, 20:56:01 - URL: http://JosefineG.devote.se
Postat av: Tvåtusenelva

sv: ja det känns riktigt skönt =) det är en underbar känsla att gå ner i vikt!

2011-01-10, 21:00:03 - URL: http://tvatusenelva.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: