Vilken betydelse har tiden?


Med klockorna ändrade började jag att fundera på tiden.

Tidsperspektivet när det gäller viktminskning.

Jag har inget datum då jag ska vara i mål, jag har ju inte heller någon metod eller diet eller särskilt upplägg som jag följer annat än koll på snabba kolhydrater, regelbunden träning och minskad stress/god sömn. Min viktminskning, som inte i sig är ett mål utan ett resultat av en bättre, hälsosammare livsstil, den tar den tid den tar. Ibland blir jag mer distraherad eller mindre motiverad, ibland har jag järnkoll.

Andra däremot har spikade måldatum, genomtänkta metoder/dieter och kör så det ryker, ofta i ett ganska kort tidsperspektiv.

Vilken betydelse har detta? Egentligen? Ur det långa perspektivet för det är ju det som är det intressanta? Är man mer motiverad om man når sin målvikt snabbt eller har det ingen betydelse?

Jag vet inte. Kanske är det med min viktminskning som med mitt springande, jag föredrar en långsam lunk för att vara säker på att orka ända fram.
Postat av: Alva

Sv: Tack så mycket för kommentaren! Nu börjar dock foten kännas bättre igen. Men kommer det tillbaka ska jag definitivt kolla upp det!

2011-03-27, 18:52:38 - URL: http://healthylifeofalva.blogspot.com
Postat av: mot80kilo

Det viktigaste är kanske att man har någon form av plan som fungerar för en själv, oavsett om det är tidsbestämt eller inte.

För mig känns det rätt att ha klara viktmål, och tidsbestämda sådana. Med dessa mål ju egentligen bara början. Ärligt talat är det "lätta" att gå ner i vikt, det svåraste är att lägga om livsstilen och ens eget tankemönster, för att sedan behålla vikten.



Svar: Ja, jag är ganska lång. 178 cm. Så det är kanske därför du inte tycker jag ser så stor ut. Tack för det! Själv känner jag mig som en flodhäst... ;-)



Hoppas du har haft en fin helg!

2011-03-27, 19:55:48 - URL: http://mot80kilo.blogspot.com/
Postat av: Malin

För min del fungerar det inte alls med tidsbestämda mål, jag blir så lätt besviken om det inte går som jag vill. Efter flera års viktminskande har jag insett att det för min del handlar om att viktminskningen får ta tid och det är betydligt viktigare att ändra mitt beteende och det tar TID.



Svar: Tack för tipset! Dock lite dyrt för oss eftersom sambon kommer att bo kvar här i Linköping terminen ut så jag letar efter nåt mindre just nu i Stockholm.

2011-03-27, 20:38:48 - URL: http://halsanframforallt.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: