Avstår vi om skatten höjs?

Det har talats om att höja skatten på onyttigheter. Ja, inte bara skatt om vi ser till bag-in-box-viner utan även priset för att få konsumenter att avstå från konsumtion. Jag vet ärligt talat inte om det skulle ha någon större effekt på folkhälsan. Kanske om jag hade extremt tight budget att jag avstod från chips och läsk om det kostade 20 kr mer, men får jag ett riktigt sug efter något, då tror jag att priset inte påverkar. Vore det så, så skulle väl den ekonomiskt extremsvaga avstå från cigaretter, alkohol och dylikt och riktigt så är det inte.

Jag vet inte vad någon annan tänker om sockerknarkare, men själv tycker jag det nog är att jämföra med vilket missbruk som helst. Ett missbruk som i förlängningen påverkar totalhälsan. Och som sagt, priset har nog inte så stor betydelse då.
Postat av: M

Vi äter aldrig så mycket 'skräpmat' och snacks som vid ekonomiskt dåliga tider. Har man det dåligt ställt vill man åtminstone att barnens mys (och vårat) ska finnas kvar. Borde vara tvärtom men så är det inte.

2011-05-31, 17:31:01 - URL: http://metasblogg.blogg.se/
Postat av: Pernilla Be

Håller med. De jag känner som har minst pengar köper mest cigg, snacks och tysköl. Man blir chockerad när man glor ner i folks vagnar. Då är det bättre att sänka priset på nyttiga varor än att höja på onyttiga tycker jag. Blir bag-in-box dyrare så drar jag mig kanske för att köpa, men är det då bättre att handla i Tyskland?



mvh//pernilla be

2011-05-31, 22:09:20 - URL: http://pernillasviktresa.wordpress.com
Postat av: Anna

Ok, vi inte mycket för halvfärdig mat och inte storhandlare av chips och dyl. MEN att höja skatt och så vidare på allt är inte en lösning. FÖRBUD kommer man inte så långt med i långa loppet.

Tex rökning och snusning. Det kanske var en liten nedgång men slutar folk för det ? (inte jag har lyckats)

Små godis har ökat i kilopris. Har vi slutat köpa godis? Inte jag, vill jag ha plock godis så tänker inte jag så mycket på priset.

Vin...jag köper gärna vin, inte ofta men vill jag ha så köper jag, tänker inte mycket på priset. Och alla andra åker ändå till Tyskland och handlar

Så resultat att förbjuda/höja skatt är lika med noll enligt mina ögon. De som är grymt överviktiga bryr sig inte för det inte pengar eller så det handlar om, Oftast mat missbruk.... Det handlar för dem att lära sig nytänk. Som knarkare.....hur fungerar dem?

Så hoppas du förstår min poäng ;)

Ha en bra dag

Kram

2011-06-01, 08:50:40 - URL: http://viktkampen2011.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: