Jag vill inte tävla mer

När jag stod vid köksbänken och hällde upp mitt morgonkaffe slogs jag av tanken att jag inte orkar tävla längre.

-Tävla? Vad är det för tävling?

Jag insåg plötsligt att jag har upplevt viktminskandet som en tävling. Egentligen ingen plötslig insikt, jag har ju en förmåga att få allt möjligt till att bli en tävling och att blogga om viktminskning och att delta i Rivstarten, ja, det blir väldigt mycket tävling av det för någon som jag.

Självklart blir det inget resultat om jag medvetet eller omedvetet har en målsättning av att "vinna", hellre än att faktiskt arbeta för mig själv och min hälsa.

Så, nej, jag orkar inte tävla nu, jag orkar inte det.

-Men hur ska jag tänka till istället, för jag vill ju komma vidare?
Postat av: Helen Holmberg

Men vad läskigt, jag satt precis och tänkte samma sak! Att "hetsmomentet" med åtta veckor inte alls varit en push i rätt riktning, tvärtom så har allt blivit ännu värre + ett dåligt samvete och naggande stress över att man inte presterar så bra som alla andra eller som man tänkt..



Angående min fot så var det bara en dos av över belastning, kunnat ställa undan värktabletterna igen och har inte några större smätor. Bara lite stelare än jag var före jag bröt foten, tidsfråga enligt läkarna så jag hoppas de har rätt :)

2011-09-21, 07:10:50 - URL: http://helenholmberg.se
Postat av: Njett

Känner igen mig!



Har börjat med att vakna på morgonen och ligga kvar i sängen i några minuter för att aktivt tänka på "Vad är mitt mål i livet?" "Vad är mitt mål för dagen?". När jag svarat har det känts riktigt bra och jag vaknar till snabbare och tar hand om mig själv utan att bry mig om andra. Sakta men säkert.



Hoppas du hittar din väg! :)

2011-09-21, 08:46:47 - URL: http://projektvikt.blogspot.com
Postat av: Minendie

Jag fick precis samma insikt igår och har nu hoppat av rivstarten. Läste att vi är många som gjort det.

Du kommer säkert komma i rätt spår igen om du inte är så fokuserad vid själva viktminskningen och "tävlandet". Du kan ju det här! Du vet precis vad du behöver, det gäller bara att hitta det igen. Läs igenom gamla blogginlägg från när det senast flöt på bra, då kommer du se vad du gjorde då som du kanske inte gör nu.

2011-09-21, 10:33:27 - URL: http://minendie.wordpress.com
Postat av: karin-mot60kg

Du behöver inte vinna någonting, det är ingen tävling! Jag är inte med i Rivstarten och har inte varit det tidigare. För mig handlar det så mycket mer än om en snabb start. Jag behöver göra en livsstilförändring och den är inte gjord i en handvändning.



Jag ska inte säga åt dig hur du ska göra för att få ordning på din viktminskning, det vet du nog bäst själv. Men utifrån dina inlägg så tror jag att du behöver komma på hur du kan få tid för din motion. Du är trött när du kommer hem efter en lång arbets- och pendlingsdag och du har dessutom barn att ta hand om. Och det är inte konstigt! Istället för att stressa upp dig över att du inte hinner motionera så mycket som du vill kanske du får nöja dig med promenad från Gamla Stan till jobbet på vardagarna och sen ta mer intensiva pass på helgen? Åtminstone till att börja med, medan du vänjer dig vid det nya jobbet.

2011-09-21, 15:12:44 - URL: http://mot60kg.blogspot.com
Postat av: Pernilla Be

Och jag kom fram till exakt samma slutsats igår ikväll och avbröt mitt pulverbantande. Jag har läst en bok som öppnat ögonen på mig litegrann. Ha det skönt i skogen idag :)



Kram, Pernilla be

2011-09-22, 07:21:31 - URL: http://Www.pernillasviktresa.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: