Detta med grundkondition

Snigeltakt har skrivit ett inlägg om hur människor använder sig av begreppet grundkondition (läs här). Jag reagerade på exakt detta när jag såg veckans avsnitt av Biggest Loser Sverige, någon av deltagarna beklagade sig över sin avsaknad av grundkondition.

Den som har ett fysiskt krävande yrke; servitris, skogsarbetare eller brevbärare behöver och utvecklar en grundkondition i sitt dagliga arbete. Mitt intryck av TV-programmet är att deltagaren som beklagade sig verkar tro att somliga får denna grundkondition på ett magiskt sätt, inte genom kroppslig ansträngning. Litet som att den dagen då grundkonditionen delades ut, då gällde det att vara närvarande, annars blev man utan.

Folk får för all del säga och tänka vad de vill, men all kondition är nog sådant som man får arbeta sig till tänker jag.
Postat av: Pernilla Be

Du får samma svar som jag skrev hos Snigeltakt.



De enda som kan ha "grundkondis" är de som tränat regelbundet en tid tillbaka, eller de som rör sig mycket i yrket. Allt annat är skitsnack. Kondition och styrka är färskvara. Skippar jag gymmet två veckor får jag backa ett steg på vikterna – men jag kan öka igen rätt snabbt. Samma sak med löpningen. Uppehåll några veckor och man får tagga ner rejält – men man kan öka på rätt snabbt igen. Det är grundkondition i min tolkning.



kram//pernilla be

2012-01-23, 00:01:29 - URL: http://pernillasviktresa.wordpress.com
Postat av: Helen Holmberg

Har inte orkat titta mig igenom svenska biggest looser än, borde men känner mig inte alls motiverad. Dock håller jag med dig, grundkondition är något vi alla har.. Sen att det är olika standard på den är ju helt beroende av vad vi gör ;-) Jag har aktiverat mitt VV medlemskap nu (det man fick från bloggpanelinbjudan). Så ska se om jag kan skriva något vettigt inom kort, kommer prova på det lite grand en vecka för att se hur räknandet fungerar. Vad jag snappat upp är att nya systemet räknar i propoints sedan 2009 och att det finns "mättande mat". Verkar väldigt vettigt hela upplägget,ska bli kul se hur det fungerar och hur snabbt jag överger lchf för detta ;-)

2012-01-23, 00:22:55 - URL: http://www.helenholmberg.se
Postat av: Fröken Fräken

Fast jag vill lägga till att jag tror att grundkondition även kan ha en mental innebörd. jag har nämligen varit väldigt vältränad och då givetvis tränat väldigt hårt. Nu är det dock nästan 20 år sedan (hick!) men min kropp, och inte minst min hjärna, verkar kunna ta ansträngningen lättare än andra av mina bekanta som aldrig varit särskilt träningsfokuserade. Jag lyckas kanske inte riktigt uttrycka vad jag menar...

2012-01-23, 10:42:20 - URL: http://ekvationen.wordpress.com/
Postat av: Snigel

Fröken Fräken:

Jag tror att du har en så tydlig och klar målbild om hur det ska kännas att du mentalt vet hur det ska gå till att det känns så mycket bättre än om du var helt nybörjare. Din kropp tål säkert mer. Men först och främst tror jag på att det sitter i pannbenet. Du vet hur det ska gå till och hur det ska kännas.



Som sagt det sitter i pannbenet. Ingen kan konservera sin kondition.

2012-01-23, 16:43:17 - URL: http://www.snigeltakt.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: