Först yr, sen Skyr


Vilket väder det är ute, blöt snö som blåser på tvärsan! Men jag gav mig ut på min runda, utan stavar (jag har tappat ena fleecehandsken och har inga andra som funkar), utan musik i öronen. Det blev inga personliga rekord denna gång men jag avverkade 5.4 km på 55 min och 306 kcal.



När jag bytt om till torra kläder tog jag och premiärsmakade Skyr. Den nyckelhålsmärkta isländska yoghurten som ska vara rik på protein och mättande.

-Så vad tyckte jag om Skyr då?

Den var väldigt god tyckte jag. Så tjock att jag inte ens skulle kommit på tanken att kalla den yoghurt. Den var krämig med god jordgubbssmak men med en litet bismak som jag inte kunde avgöra av vilket slag den var. Inget otäckt ändå. Mätt blev jag också, svårt att inte bli det på 160 g tjock mjölkprodukt.

Men, för det finns ju alltid ett men. Dessa 160 g innehåller 120 kcal, 16 g protein, 0.3 g fett, just inga fibrer och 14 g kolhydrater, varav 14 g sockerarter. Ingredienslistan anger 5 % socker, dvs 8 g. Är det då 8 g tillsatt socker, resten mjölksocker?. Hur detta hänger ihop kan någon som vill förklara. Ett annat men är ju att en förpackning kostar drygt 17 kr. Å andra sidan kostar godis bra mycket mer.

Så, vi får väl se om någon har koll på sockret i produkten. Vi får väl också se om den triggar igång något sug, om inte så är den nog ett helt OK melanmål om man är på väg, det finns nämligen en miniplastsked i locket.
Postat av: Pernilla Be

Fruktsocker och mjölksocker ingår i sockerarter. Alla produkter som innehåller frukt får högt av just den anledningen. Bäst är att jämföra med den naturella versionen om det finns en sådan. 120 kcal är precis lagom för ett mellanmål!



Kram, Pernilla be

2012-01-01, 19:36:00 - URL: http://Www.pernillasviktresa.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: