Jag hade en vän

För ett antal år sedan hade jag en vän som jag trivdes mycket bra med. Hon gick från att vara en bekant till vän i samband med att jag var mycket sjuk då hon verkligen ställde upp på ett helt oväntat vis. Jag tyckte att vår vänskap var stabil och fungerade bra, tills jag sakta började fråga mig om det inte var en enkelriktad relation. Jag hade kommit att vara den som "drog" vänskapen. Till slut slutade jag att dra och fick ganska snart bekräftat vad jag misstänkte. Det tog nog ett tag innan hon förstod att jag inte längre var den aktiva, hon gjorde några halvhjärtade försök att återetablera det hela, men jag var inte intresserad.

Jag har några andra relationer som också haft liknande utveckling. När tid, avstånd och de val de inbladade gjort, eller valt att inte göra, resulterat i att jag slutat dra, så har inte relationen upphört, men har blivit till en icke-relation. Något som finns men inte direkt lever.

Jag fick igår en till synes oskyldig fråga, en fråga som betydde mycket mer än orden som skrevs. Detta har fått mig att återigen i tankarna gå igenom det som varit och det som inte är. Självklart finns lika många versioner av tolkningen som inblandade men för mig måste nog min egen tolkning få ha ett visst företräde. Jag har som sagt funderat, pratat med maken och funderat litet till. Jag är inte glad över hur det är men jag gör ett val. Ett val där jag prioriterar det som är mig närmast.

Kanske var detta en massa svammel, men slutklämmen är att jag har inte tagit till mat, godis eller något annat att stoppa i munnen under mitt funderande. Inget känsloätande, något som jag mycket väl skulle kunna ha gjort.
Postat av: hovika

Bravo! Visst är det skönt när man kommer på sig själv att ha brutit en vana.

2012-01-21, 16:07:07 - URL: http://halsaoharmoni.blogspot.com
Postat av: Jeanette

Känner mycket väl igen mig i den som drar. Ett tag gjorde jag som du, men när man inte har några allra närmaste utan dessa personer (som i mitt fall) så är det en fråga om reflektion för min del. Ibland går det så långt att jag frågar mig om jag vill vara utan denna person resten av mitt liv eller inte. Om de ska vara kvar måste jag vara beredd att prata om det med personen ifråga eller acceptera läget med de följder som kan komma. Att inte välja mat utan lösa problemet.

Du är grymt duktig som inte tagit till dig mat i ett sådant fall! Kramar

2012-01-21, 16:40:33 - URL: http://projektvikt.blogspot.com/
Postat av: Sussie

Jag känner så väl igen mig i det där med att vara den som alltid hittar på något att göra, den som altid vill lösa konfliketer och ta första steget.

Att alltid vara den som har ansvaret för att relationen består... Och jag har precis som du ofta funderat på om det verkligen är riktig vänskap?

Ha en härlig söndag!

2012-01-22, 11:41:43 - URL: http://lotushealthdiary.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: