Recept: Bouillabaisse



8 portioner, 249 kcal/portion, 19 g protein, 16 g fett, 5 g kolhydrater

1 gul lök
1 purjolök
2 vitlöksklyftor
(1/2 fänkål)
0.5 dl olivolja
1 burk (400 g) krossade tomater
2 msk tomatpuré
250 g räkor med skal
2.5 dl vatten
8 dl fiskbuljong
1 dl vitt vin
1 lagerblad
1 tsk timjan
(1 tsk fänkålsfrön bytte jag mot färsk fänkål)
0.5 g saffran
(1 bit apelsinskal skippade jag)
salt & peppar
8 musslor med skal ersatte jag med 8 st pilgrimsmusslor
600 g fiskfilé, tex lax, kolja, sej
4 persiljekvistar (ta gärna mer)

1. Finhacka lök, purjo, vitlök (och fänkål om du vill) och fräs i oljan ca 10 min, rör om då och då. Tillsätt tomater och tomatpuré, låt koka ca 10 min.
2. Skala räkorna, ställ de skalade räkorna i kylen, koka skalen med vattnet i ca 10 min. Sila ifrån skalen och tillsätt räkbuljongen till soppkastrullen.
3. Tillsätt fiskbuljong, kryddor och vin och låt småkoka i ca 30 min.
4. Lägg de rengjorda musslorna i soppan och koka under lock i ca 5 min. Lyft upp dem med hålslev. Alternativt använd pilgrimsmusslor som får sjuda med fisken några minuter.
5. Lägg kuber av fiskfilen i grytan och låt sjuda i ca 5 min.
6. Tillsätt musslorna, räkorna och persiljan.

Servera gärna med aioli. Fransk creme fraiche, smaksatt med saffran och tomat smakar också bra men då tillkommer näringsinnehållet förstås till totalen.
Postat av: Soulsister

Mmmm, låter supergott....bortsett från fänkålen. Har mkt svårt för den specifika smaken.



Japp, jag har båda benen i ena benet på byxorna på bilden. Overkliget även för mig.

2012-01-07, 11:00:43 - URL: http://www.soulsistersdiary.com
Postat av: ottilia

:) Tack!

2012-01-07, 17:13:35 - URL: http://bloggarnerivikt.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: