Att välja strider

Jag tror att man måste välja sina strider. Det går inte att hugga på precis allt även om det skulle behövas. Jag tror det finns risk att man bränner ut sig själv då. Jag har kunnat iaktta detta.
 
Men vad ska man göra då det finns personer som gör sina egna tolkningar, förvränger, mörkar, dissekerar det andra gör? Ska man bilda allianser med de som ser detta och strida gemensamt eller dela upp striderna eller ska man blunda för en del? Och ibland tror man att man själv misstolkar för vissa saker är det inte så lätt att prata om. Men om ingen hojtar att kejsaren är naken så tiger ju alla.
 
Nåja. Det är nu inte frågan om något direkt allvarligt i mitt liv, men ändå ett sammanhang som jag bryr mig om och där jag ser andra fara illa. Jag och andra som tycker illa om hur sammanhanget utvecklas, vi kan avlägsna oss, samtidigt som vi vill annat.
 
En liten fundering en lördagmorgon.
Postat av: Pernilla be

Jag tror att man måste inse att man inte kan förändra en annan människa. Man kan bara föregå med gott exempel. Däremot ska man ta alla chanser att plocka fram trollen i ljuset. Låt dem göra bort sig själva. Prata om det med andra och uppmuntra andra att sluta täcka upp och mörka. Låt den otillräckliga individen stå där ensam. Var modig och säg "nu tycker jag att du feltolkar vad nn säger. Hon menar så här." Lugnt och sakligt, ingen konflikt.

Kram, Pernilla be

Svar: Sant. Oftast klarar dessa personer av att göra bort sig helt för egen maskin, man behöver inte assistera. Men, någon berättade för mig om hur en riktig motståndare, vid ankomsten till ett möte, kom och gav min kompis en översvallande hälsning inför alla andra. Min kompis blev oerhört förvirrad men insåg ju att detta var ju ett strålande sätt att "ta makten" i mötet och framstå som den generösa, den vänliga. Det finns folk till allt....
Cinderella

2013-02-20, 07:19:12 - URL: http://www.pernillasviktresa.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: