När är ett misslyckande ett misslyckande?


Varför är det så lätt att låta ett tillfälligt misslyckande orsaka att man ger upp sina försök och föresatser? Är det för att man innerst inne har väntat på detta misslyckande och när det då står framför en så har man fått bekräftelse på det man väntat på? Eller handlar det om bristande självkänsla, I'm not worthy...? Eller är det omgivningens förväntningar man uppfyller?

Jag har nu inget svar på detta. Med misslyckande i detta sammanhang menar jag att man ätit något man inte avsett att äta eller i större mängd än man tänkt sig, man har inte tränat som planerat eller inte alls.

Jag vet inte om jag har lyckats få ordning på mina egna tankar och känslor i frågan, men jag tror jag är en bit på väg. Under senhösten blev det varken träning eller mat som jag hade velat, jag insåg att jag lätt kunde halka tillbaka i invanda mönster, men så fick jag hjälp (av andra bloggare) att acceptera att ett nolläge var OK för stunden. Jag har fått viss kontroll när det gäller att skjuta upp plötsliga sugimpulser tills att de går över av sig själv. Jag tänker efter före innan jag äter eller dricker vissa saker så att jag tar ett medvetet beslut om att jag faktiskt vill ha det och tar de konsekvenser det ev. kan ge.

Något jag inte har kontroll över är hur de siffror som blinkar fram på vågen påverkar mig men kanske att det kommer. Eller kanske att jag hivar ut vågen bara?

Ett misslyckande är väl ett misslyckande när jag inte kan förstå orsakerna och lära mig av det hela och sedan landa på banan igen. Ett misslyckande är väl när man ger upp? Vi ger inte upp när det skiter sig på jobbet eller när man grälar med sin partner eller barn, varför ska man då ge upp när det gäller den egna hälsan?
Postat av: Therese

Tänkvärt. Det där är nog något som de flesta av oss borde ta en ordentlig funderare över.

2011-02-10, 21:34:08 - URL: http://minendie.wordpress.com
Postat av: Joline

Har precis hittat din blogg! Vilket jättebra inlägg!

2011-02-11, 15:19:02 - URL: http://enmatmissbrukareskamp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: