-Kan jag skylla på hjärnan?





Eller ska jag skylla på Mållgan?


Mellan kl 16-17.30 ska jag vare sig besöka konditorier och godishyllor i matbutiker!

I måndags hörde jag mig själv säga när vi skulle vänta på dottern på ett kondis:

-Jag tar en Budapestbakelse!

Då hade jag ätit en kanelbulle på förmiddagen och hade goda skäl att misstänka att det skulle kunna komma att bli fler på kvällen (vilket det också blev).

Igår orsakade en olycka på E4:an stora förseningar i södergående Stockholmstrafik så maken bad mig köpa dricka och godis till honom medan jag väntade på att han skulle plocka upp mig på jobbet.

-Och vad gör jag???

Köper läsk och choklad till mig själv också!

Om jag tänker tillbaka på boken Hjärnkoll på vikten så skulle jag mycket väl kunna anklaga min smarta hjärna för detta! På väg till kondiset och godishyllan i matbutiken har hjärnan instruerat bukspottskörteln att börja producera insulin, hjärnan vet ju mycket väl vilken belöning den brukar få i dessa miljöer. Med andra ord går jag som på autopilot!

Om det nu var hjärnan eller Mållgan eller någon annan, så får jag bara se till att undvika dessa platser vid tidpunkter då motståndskraften är låg, för det här går ju inte!

Postat av: Pernilla Be

Sånt händer mig då och då också. Man är så medveten om att man gör fel - men man gör det ändå. Jag har läst boken Hjärnkoll från pärm till pärm 4-5 gg och vissa kapitel behöver man läsa om igen när det händer. Det var kanelbullen på förmiddagen som sabbade hela dagen för dig.



Men idag är det en ny dag!



mvh//pernilla be

2010-10-06, 09:29:31 - URL: http://pernillasviktresa.wordpress.com/
Postat av: Pernilla Be

Köp brie-ost eller en grillad korv utan bröd nästa gång.



mvh//pernilla be

2010-10-06, 09:30:41 - URL: http://pernillasviktresa.wordpress.com/
Postat av: karin-mot60kg

Åh, auto-piloten, den är farlig den!

Min hetsätning har till stor del skett på ren auto-pilot, det blev en vana helt enkelt. Min livscoach försökte få mig att stanna upp och bara andas lite innan jag hetsåt. Jag var ganska dålig på att göra det, men jag tror att det kan vara bra. Stanna upp, andas, gör ett val och ta sen konsekvensen av valet.



Sen så finns det tillfällen då man faktiskt behöver godis och läsk. Olyckor som leder till köer och väntan kan få den mest karaktärsfaste att balla ur helt. Men! Det kanske räcker med att köpa en liten chokladbit, eller? :)



OBS! Allt jag skrivit ovan är jättelätt att säga, men svårt att göra. Jag lever inte som jag lär... ännu!



Lycka till under resten av veckan!

2010-10-06, 17:17:20 - URL: http://mot60kg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: