Rädsla för hunger?





Jag har funderat på detta med att vara överviktig och hur man relaterar till hunger och hungerkänslor.

Att vara hungrig och att vilja tillfredsställa den tillhör väl antagligen våra instinkter. Men med tanke på att vi förbiser en del av våra instinkter när vi överäter och för en passiv livsstil och därmed blir överviktiga, så hur tolkar vi då våra hungersignaler? Är det alltid hunger vi känner?

Visst vet vi att ofta är det kanske törst det rör sig om, ibland är vi bara sugna, sugna för att vi skickat upp blodsockret med snabba kolhydrater och nu flaggar hjärnan för att blodsockret är på väg att sjunka. Men det var nu inte detta jag funderat på utan när man vet med sig att man har ätit tillräckligt vid en måltid eller har ätit det man beslutat sig för att äta för en dag men ändå blir hungrig, vad är det vi gör då?

-Äter vi något och varför gör vi det?

-Är vi rädda för hungerkänslorna, vill vi bli av med dem omedelbums?

-Eller ignorerar vi dem? Vi kanske bara går och lägger oss. Hungern är ju borta när vi vaknar.

Ibland undrar jag om man som överviktig har svårare att hantera hunger. Man tror att hunger inte är bra, något man måste motverka. Mätt är bra, ohungrig är sämre.

-Vad tänker någon annan?

Själv har jag börjat sträva efter känslan av ohungrig i tillvaron.
Postat av: Pernilla Be

Nu när jag går på XV-helfart så är jag lite hungrig från och till hela tiden. Jag vet att det går över. Det blir inte värre, det går över efter en stund. Och det är hanterbart. Det är som att konstatera att man har träningsvärk.



Däremot när jag äter snabba kolhydrater så händer det något med hjärnan. Plötsligt VILL jag bara äta - jag kan inte stå emot. Jag är inte ens hungrig, jag är bara sugen på "något mer".



Detta sug kan väckas av tex potatismos (som påverkar blodsockret lika mkt som strösocker påstås det), pommes, godis, kakor osv. Det är därför jag inte kan sluta äta när jag väl börjat äta godis tex. Det är som om hjärnan beordrar mig att äta och jag kan inte stå emot. Det är MKT enklare att avstå helt än att bara ta tre-fyra bitar.



Det är stor skillnad på hunger och sug för mig.



Ohungrig är en bra strävan. Det påstås att man bara ska äta 75% av det man vill äta. Så tallriksmodellen är nog inte fel.



Xtravaganzas tallriksmodell består av 1/4 protein (eller motsvarande din handflata), 1/4 kokta grönsaker och 1/2 tallriken färska grönsaker. Det kallas halvfart och är nästa steg efter helfart.



mvh//pernilla be

2011-01-25, 14:42:59 - URL: http://pernillasviktresa.wordpress.com/
Postat av: Anonym

I början av en viktminskning tror jag att man måste vänja sig vid att vara lite hungrig ibland. Det är ju inte farligt! Jag, som är hetsätare, har ju tänjt ut min mage rejält så det är inte konstigt om jag inte känner mig mätt efter en normal portion.



När det gäller min viktminskning så känner jag mig förtvivlad. Vet inte vad jag ska ta mig till :(

Men jag har inte gett upp!

2011-01-25, 16:47:21 -
Postat av: karin-mot60kg

I början av en viktminskning tror jag att man måste vänja sig vid att vara lite hungrig ibland. Det är ju inte farligt! Jag, som är hetsätare, har ju tänjt ut min mage rejält så det är inte konstigt om jag inte känner mig mätt efter en normal portion.



När det gäller min viktminskning så känner jag mig förtvivlad. Vet inte vad jag ska ta mig till :(

Men jag har inte gett upp!

2011-01-25, 16:48:24 - URL: http://mot60kg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: