Back on track!

 
Dags att ta tag i viktväktandet igen efter helgerna. Det är inte lätt att "hålla igen" och "ta kloka beslut" när man är hemma på långledighet med alla måltider hemma, det är alldeles för mycket frestelser. Och inte bara det, jag har ju så svårt att tacka nej när någon jag bryr mig om erbjuder mig något eller frågar om jag vill ha något att äta eller dricka. Inte så att de insisterar, utan frågar av ren artighet oftast. Så jag stryker ett streck över julens godis, lussebullar, pepparkakor och goda knäckebröd med bregott. Å andra sidan har jag kommit mig ut på promenadrundor, om inte dagligen, så minst var annan dag.
 
Jag har i uppgift från KBT-personen jag gått till för stresshantering att lägga upp strategier för "återfallsprevention", för att ha något att ta till när tillvaron blir litet mer pressad än den varit under december. En sak som jag insett är att jag har en tendens att låta saker och ting som jag mår bra av att bara "hända". Får jag till dem så är jag mycket nöjd med det, men om de inte händer....Ja, då tänker jag inte mer på det för det skedde ju aldrig. Därför kommer jag att planera in allt sådant som får mig att må bra, det kan inte få vara tillfälligheter för jag har ju möjlighet att kontrollera detta. 
 
För våren har jag bokat in massage en gång i månaden med förra årets friskvårdsbidrag. Jag har anmält mig till 12 yogapass här hemmavid på kvällstid. Vad jag behöver boka in dessutom är dejter med maken och en weekend i Berlin under våren, familjedagar, kompisträffar och till och med ska veckornas middagar (och därmed lunchlådorna!) också planeras in. Viktväktarna ska besökas på onsdagar. Jag ska sätta upp väggkalendern på tydlig plats jobbet för att visuellt kommunicera vad som görs på halvårsbasis.
 
Jag har också stressats av att jag haft så svårt att komma till ro med att läsa böcker under det senaste året. Oavsett bok så har jag fått ta sats, verkligen anstränga mig för att komma till skott med läsning (tenderar ju att bara fippla med mobilen...). Så slog mig tanken att kanske är det inte nödvändigtvis att "läsa" böcker som jag saknat, utan att "konsumera" böcker. Jag har inte upptäckt detta med att lyssna på böcker och insåg att om det kan vara ett alternativ som jag faktiskt skulle uppskatta, så kan jag ju faktiskt kombinera det med mina promenadrundor. Egentligen vill jag ha hörseln "fri" när jag går, men då jag till 90 % går där så gott som inga bilar kör, så är det ju ingen större fara med att lyssna på böcker. Jag behöver bara klura ut vad som är bästa upplägget för ljudböcker, men då hela familjen ägnar sig åt detta utom jag, så har jag nog goda rådgivare att ta till.
 
Nåväl. 2016 ska bli planerandets år och det känns inte det minsta tråkigt. Spontanitet och improvisation kommer det att finnas gott om utrymme för, men från detta år så resulterar inte det i större mängder "må bra" så nu kör jag planering och målsättning. Detta med målsättning mer specifikt ska jag fundera litet mer på.

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: