-Hur dumt var inte detta!?!



Medan vi väntade på tåg idag köpte kollegan sig en kopp kaffe och jag, jag tog ock köpte en Brämhults Smoothie på persika och jordgubbar, färskt, nyttigt och gott.

När den nästan var urdrucken kikade jag på innehållsförteckningen och kunde konstatera att en flaska på 380 ml innehåller (så till vida jag inte räknat helt fel):

Energi 228 kcal
Protein: 3.8 g
Fett nästintill försumbart
Fibrer: 5.7 g

och

Kolhydrater 45.6 g
Varav sockerarter: 41.8 g!

Låt vara att det totalt sett inte är så många kcal i en flaska (ungefär som 50 g choklad "bara"), men om jag jagar socker i alla de utförande och versioner, så inte vill jag få i mig det på det här viset. Dumt av mig att inte läsa innehållsförteckningen tidigare.

Kanske var detta orsaken till sockersuget tidigare idag?

PS. Upptäckte att RDI av socker (både naturligt och tillsatt) för kvinnor är 90 g. Det blir inte mycket kvar att vinka på, vare sig naturligt eller (om man så önskar/inte kan undvika) tillsatt socker, om man hinkar i sig en Brämhults Smoothie.
Postat av: Pernilla Be

Men det är fruktsocker, och det är inte så farligt. Men visst kan det trigga sötsuget om man är känslig, men det kan också stress göra. När jag känner mig stressad och blir "mentalt trött" så kan jag nästan döda för en chokladkaka. Sport-lunch är min favorit. Det låter nyttigt :-)



mvh//pernilla be

2011-01-18, 21:31:57 - URL: http://pernillasviktresa.wordpress.com
Postat av: K

ser gott ut

2011-01-18, 21:40:42 - URL: http://www.kaffehornan.se
Postat av: Therese

Det är lätt att bli lurad, man tror att man gör nyttiga val. Men visst var det bra mycket nyttigare än mycket annat du kunde ha köpt.

2011-01-18, 22:56:05 - URL: http://minendie.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: