Jag var inte snäll...



Förra året på ett möte kom jag av en tillfällighet att iaktta en kollegas ätande.

Eller. Det var nu ingen tillfällighet att jag gjorde det för hon åt absolut konstant, så till den grad att det faktiskt blev ett störande moment i aktiviteten vi hade. Uppochner från mötesbordet, det var vatten, det var te, det var kaffe och mera te, sedan rotade hon fram en morotskaka som var avsedd för senare och började mumsa på en jättebit, högljutt berömmande kakan. Till middagen serverades hemlagad lasagne och hon lät sig väl smaka, precis som alla vi andra, men sedan... vi hade snacks av olika slag, grissini, tapenade, nötter, crostini och rejält med vin och hon åt och åt och åt. Här kan jag kanske tillägga att hon på intet sätt är överviktig även om hennes breda höfter ger en indikation om att potentialen finns.

Hursom. När jag hade tittat på detta ätande under hela denna dag och funderat på hennes tidigare konstanta uttalanden om sin svikande aptit, så var jag till slut tvungen (elakt eller ej, men jag gjorde det) att säga:

-Vet du om att du äter non-stop?

Om blickar hade kunnat döda! Hon blev så arg och förnärmad (vem hade nu inte blivit det?):

-Det är inte sant!!! Jag äter så litet!!! Jag har aptit som en fågel!!! Jag kan inte äta mycket, min mage är alldeles för liten!!!

Hon var förbannad i tio minuter. Sedan återupptog hon tuggandet.

Igår möttes vi igen, vi har inte mer än sett varande skymta förbi sedan i somras. Hon säger:

-Du har gått ner i vikt.

Jag nickar. Hon fortsätter, litet ledset faktiskt.

-Jag har gått upp...

Och det har hon verkligen, 10-15 kg kanske. På ganska kort tid. Kanske är de ny-pojkväns-kilon, kanske resultatet av hennes nya stressiga jobb med mycket resor och representation, kanske hennes ätvanor som hon så ilsket försvarade.

Men autopiloten, den som ofta äter åt oss vare sig vi vill erkänna det eller inte och som väl många av oss som har övervikt att släpa på känner (eller borde känna) igen, den får man nog ta och hålla ett öga på.

Aptit som en fågel eller inte...

PS. Kanske kan jag tillägga att hon hade många och högljudda åsikter om andra människors omättliga aptiter...
Postat av: Snigel

Aptit som en fågel... jaaa du de äter faktiskt hela tiden de också! :-)

2011-01-14, 08:07:29 - URL: http://snigeltakt.wordpress.com
Postat av: Coyntha

Hej! Kul att har hittat din blogg! Intressant och alltid roligt att läsa om andras resor!



Du är duktig!! Vi kommer att klara detta eller hur?



kram

2011-01-14, 11:13:52 - URL: http://coyntha.wordpress.com
Postat av: Pernilla Be

Så känner jag ofta, men jag brukar inte säga det högt ;-) Men visst har man lust när folk beklagar sig över viktökning och inte fattar varför. Jag har ju varit likadan och proppat i mig gigantiska portioner - och beklagat mig. Man kanske blir blind för sitt eget beteende? Men det är bra att ha en närstående i närheten som säger sanningen. Jag har min svärmor :-) Och hon säger bara till mig av omtanke.



En kollega till mig beklagade sig över dotterns tilltagande pojkväns-fetma. Jag frågade om hon inte kunde prata med henne om det, men "nej det är SÅ känsligt".



Jag skulle ALDRIG låta mina döttrar skena iväg helt okontrollerat i vikt utan att prata med dem om det. Det handlar inte om utseende, det handlar om hälsa.



mvh//pernilla be

2011-01-14, 14:02:23 - URL: http://pernillasviktresa.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: