Stress och bukfett-har jag förstått saken rätt?



I senaste numret av tidningen Tara finns en artikel om bukfetma. Inte direkt ett kul ämne, men nog så viktigt.

I artikeln kan man läsa att ingen stress är bra för kroppen. När det gäller prestationer kanske man kan tala om positiv och negativ stress, men kroppen låter sig inte luras av det. Som exempel tar man lågt blodsocker vilket är stress för kroppen. Det låga blodsockret leder till utsöndring av stresshormon och det i sin tur ger kortisolpåslag. Kortisolet är ett hormon som bland annat bidrar till fettinlagring under bukmuskulaturen, mellan organen. Detta bukfett utsöndrar sedan inflammatoriska ämnen som kan orsaka hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes typ 2, demens, metabola syndromet.

Så, hur hänger detta ihop för mig?

Lågt blodsocker gör att man/hjärnan vill få en snabb höjning, oftast med snabba kolhydrater (och vad det är vet vi nog alltför väl!). Överskottet av blodsocker skulle kunna lagras i muskulaturen, men om man inte tränar och använder sina muskler, så blir de insulinresistenta, dvs de öppnar sig inte för inlagring av extra glukos. Den extraglukosen lagras då istället där det är enklast att lagra, i fettdepåer på buken, med hjälp av kortisolet. Så, jämn blodsockernivå minskar påslag av stresshormoner, muskler som används kan lagra extra glukos från blodet om jag väljer att äta större mängd snabba kolhydrater då och då.

Och med andra ord, om jag förstår det rätt, om jag inte tränar och jag inte äter, om jag går hungrig och har lågt blodsocker och "tappar kontrollen" och äter snabba blodsockerhöjare, då riskerar jag i förlängningen att fettprocenten i mig ökar. Och, om jag förstår saken rätt vidare, så är detta problemet med bantning, dieter och alltför lågt kaloriintag vilka sannolikt kan orsaka stress för kroppen och att man helt enkelt blir fetare.

Så. Om jag rör på mig så att musklerna kan lagra ev. extraglukos i blodet, jag inte utsätter kroppen för onödig stress utan äter och sover när jag ska, så torde jag kunna landa på en normalvikt med normal fettprocent.

Det låter väl rimligt, tycker jag.

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: