Grillad marinerad zucchini


I Fredrik Paulúns och Oscar de Hoogs bok "Den perfekta matlådan" hittade jag ett recept på grillad marinerad zucchini jag ville testa. Jag har nu ingen grillpanna, utan jag fräste på zucchinin i en vanlig stekpanna. Jag tog två stycken mellanstora med ungefär 3-4 cm diameter men de krympte så pass mycket när vätskan dunstade att jag gott kunde ha tagit med den tredje också. Hur resultatet blev vet jag inte förrän imorgon, men det doftar väldigt gott om det hela.

Grillad marinerad zucchini (4-6 portioner)

3-4 små zucchinis, skurna på längden i ca 5 mm tjocka skivor
2 msk olivolja
knappt 1/2 dl rödvinsvinäger
1 liten knippe färsk rosmarin, finhackad
3 vitlöksklyftor, finhackade
1 liten röd chili, finhackad
salt, peppar

Hetta upp grillpannan.
Gör i ordning marinaden, häll olja, rosmarin, vinäger, vitlök, chili, salt & peppar i ett kärl och rör om.
Grilla zucchiniskivorna, några åt gången tills de får snygga ränder. Lägg skivorna i marinaden, blanda om och ställ sedan rätten i kylen för användning vid behov. Rätten håller sig i kylen ett par dagar och den är jättegod till grillat kött.
Postat av: HOVIKA

Det där låter och ser riktigt gott ut. Du får gärna berätta hur det blev. Tack för recept o fina bilder som du lägger ut i bloggen. Ha en bra lördag. Själv måste jag komma på vad vi ska äta o bege mig till affären.

2011-07-02, 11:16:00 - URL: http://halsaoharmoni.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: