Vad tänker ni om detta?


Sörmlands Landsting (som sitter ordentligt på pottkanten ekonomiskt och måste spara miljonbelopp) har beslutat att kvinnor med BMI över 32 inte ska få "godartade" operationer genomförda vid Landstingets kvinnokliniker (plus att man måste vara rökfri sex veckor före operation). Med "godartade" operationer menar man mot inkontinens, framfall och provrörsbefruktning. För att få dessa operationer gjorda ställs det krav på att man först går ner i vikt, till en BMI motsvarande < 32. Ordförande för Överviktigas Riksförening ser detta som ett utryck för att överviktiga inte har något värde.

Anledningen till att man ställer detta krav är (om jag förstår det hela korrekt) att viktnedgång i sig kan bota eller minska inkontinensproblem och öka chanserna för en graviditet (om det påverkar framfall nämns inte). Med andra ord blir det en vinna-vinna situation, kvinnan minskar i vikt (= bättre hälsa) och kan få problemen fixade utan operation, samtidigt som Landstinget sparar pengar på icke-genomförda operationer, som kanske måste göras om om kvinnan fortsatt är överviktig.

Jag tycker att det borde vara OK med denna typ av krav, förutsatt att kvinnan kan själv eller får hjälp till viktminskning. Men jag tycker också att man måste se till kvinnans hela situation, tex ålder om hon har inkontinensproblem och kanske inte klarar av att gå ner i vikt. Men litet svårt har jag att ta ställning till att neka överviktiga kvinnor provrörsbefruktning, även om jag vet att övervikt i samband med graviditet och förlossning är riskfaktor. Det är ju inte helt uteslutet att den som är ofrivilligt barnlös är en tröstätare. Det hade mycket väl kunnat hända mig, jag har aldrig varit så motiverad och fått så bra resultat som när jag tränade mig till planera-för-barn-snart-stadiet. Om jag då hade haft svårt att bli gravid, så vet jag inte hur jag hade hanterat det.

-Vad tänker och tycker du?
Postat av: Pernilla Be

Vilka svåra frågor du ställer. Att dra gränsen vid BMI 32 tycker jag låter väldigt lågt. En högre gräns och konkret praktisk hjälp av dietist och viktgrupper borde vara mer rimligt.



Mvh, Pernilla be

2011-07-06, 22:55:23 - URL: http://Www.pernillasviktresa.wordpress.com
Postat av: Hovika

Svårt det där, som du skriver lätt att vikten blir ett följdproblem av andra problem men också tvärtom. Dvs vikten kan vara både hönan o ägget. Det viktigaste tycker jag är att inget är skrivet i sten, och att alla får hjälp med Aina problem och hjälp att uppfylla eventuella krav.

2011-07-06, 23:08:44 - URL: http://halsaoharmoni.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: