Mat till en skogshuggare?




Det där med portionsstorlekar är inte helt lätt. Själv fladdrar jag allt emellan tallriksmodellen och LCHF-upplägget "ät tills du blir nöjd och mätt". Eller egentligen vet jag inte om LCHF har den tanken, men eftersom jag kör ett hopkok av LCHF, ISO och GI och gör mina egna tolkningar, så blir det därefter.

-Undrar hur strikt man egentligen behöver vara när det gäller mängder?

Jag avskyr att mäta, för att inte tala om väga mat! Om sammansättningen är OK, så borde inte det vara gott nog?

Nu ska jag äta lunch, en lunch som till mängden ser ut att kunna mätta en skogshuggare...

Postat av: Matilda

Just nu kan du vinna en personlig almanacka i min blogg! Var med och tävla!

2011-06-15, 13:01:01 - URL: http://malviktigt.blogg.se/
Postat av: Pernilla Be

Hos XV har man en egen modell som jag försöker följa. 1 knytnäve protein, 1 knytnäve tillagade grova grönsaker, 1 handflata "vattengrönsaker". Följer jag det märker jag att portionerna blir mindre. Tidigare brukade jag lägga salladen ovanpå maten :) Nu fyller jag först ungefär halva tallriken med grönsaker innan jag lägger på den andra maten. För mig är portionsstorlekarna väldigt avgörande, jag äter gärna med ögat och kan lassa på massor - och få i mig det också. men jag blir mätt på mina mindre portioner också fast inte lika proppmätt. Det sägs att man ska äta sig ohungrig, inte proppmätt för då har man ätit för mycket.



mvh//pernilla be

2011-06-15, 13:38:10 - URL: http://pernillasviktresa.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: