-Väg dig ofta!?!


Detta läste jag på en av I Forms sidor:

Väg dig ofta
Viktminskningsstudier har visat att de som väger sig varje dag går ner dubbelt så många kilo som de som väger sig en gång i veckan. Och ja, de som inte väger sig alls går helt enkelt upp i vikt.


-Vad tror vi om detta?

Vi, som blir så påverkade av vågens siffror att det har inflytande på hela dagens övningar?

Borde vi väga oss varje dag så att vi faktiskt håller koll, oavsett den stress det ger? Kanske är denna stress bra? Vi skärper oss och håller oss på banan utan att inbilla oss att det finns utrymme att "unna sig"? Eller beror det på vilka våra mål är; enbart viktnedgång eller mer totalhälsa?

Jag vet inte, men jag ska klura på det litet grann.

-Vad tänker du?
Postat av: Pernilla Be

De perioder jag inte väger mig alls släpper jag omedvetet taget och när jag sen ställer mig på vågen så visar den chockartat +10 kg. Jag väger mig varje morgon men mest som en koll, som ett kvitto på hur jag skötte gårdagen. Visar den plus konstaterar jag det och funderar över varför, visar den minus blir jag sporrad att fortsätta ännu en dag på rätt spår.



mvh//pernilla be

2011-03-10, 09:06:57 - URL: http://pernillasviktresa.wordpress.com/
Postat av: karin-mot60kg

Det skulle aldrig funka för mig. Vikten kan ju variera en hel del från dag till dag och jag skulle bli alldeles för nedslagen om jag såg ett plus. Jag behöver egentligen ta bort allt fokus från vikten och istället försöka bli fri från min ätstörning som har mig i fasta klor :(

2011-03-10, 10:27:42 - URL: http://mot60kg.blogspot.com
Postat av: Tweety

Jag tycker 1 gång i veckan passar mig, väger man sig varenda dag blir det sådan press på en själv & tror inte alltid att vågen visar rätt! Peppkram

2011-03-10, 11:12:46 - URL: http://tweety26.wordpress.com
Postat av: M

Vilken bra studie för min del som inte kan hålla mig ifrån vågen. Skulla hålla mig ifrån denna vecka men det är redan kört. Sporrar när det visar minussiffror och det är bra. Enklare att avstå gotta en helg om siffrorna är bra inför helgen. Värre med oförtjänta plussiffror- då dippar mitt humör direkt och jag är plötsligt tillbaka på min tidigare ätbana.

2011-03-10, 18:23:23 - URL: http://metasblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: