Representationsmiddagarnas konsekvens

Som ni kanske har förstått så blir det en hel del restaurantbesök med jobbet för mig. Det är inte helt nytt, det var en del sådant med gamla jobbet också, men på de senaste fyra dagarna har jag blivit bjuden på mat på jobbet tre gånger. Varav två var tre-rätters middagar.

Det här kommer att bli helt förödande för mig om jag inte hittar ett förhållningssätt som jag är bekväm med. På något vis behöver jag uppbåda förmåga och kraft att välja bra de gånger jag erbjuds ett val, och att välja bort när matvalet är förbeställt. Utan att dra uppmärksamhet till det eller verka "besvärlig".

Jag vet att det här säkert låter som ett i-landsproblem men det är det inte för mig, det är jobbigt, inte lätt och jag vet vad konsekvenserna blir om jag inte skärper mig. Jag har också insett att alldeles för många av mina kollegor nog ätit litet för många representationsmiddagar under många år....

Jag vet inte hur jag ska få till det. Kanske är det bara att vara "besvärlig" som gäller?
Postat av: Elins viktblogg

Hej vill du ha gratis produkter från Allévo? De har just nu en tävling på sin sida på facebook där de 20 första som svarar vinner! Just nu är det bara 3 st som svarat! Läs hur du går till väga på min blogg!

2011-09-01, 10:13:27 - URL: http://hejaelin.webblogg.se/
Postat av: Pernilla Be

Inte besvärlig - kräsen :) Det är inget nytt under solen. I de allra flesta sammanhang ska du välja innan vad du får in på tallriken, typ "fisk utan potatis, med extra grönsaker". Dina kollegor kommer att bli inspirerade att göra lika kloka val :) Du bestämmer vad du stoppar i munnen! Lättare sagt än gjort, men det är en bra medveten tanke att ha med sig för att bryta de automatiska tankarna av typen "jag måste äta det som serveras annars upplevs jag som besvärlig". Vad skulle du tycka och tänka om en kollega som valde mat med omsorg, precis på samma sätt som du skulle vilja välja? Respekt! Eller hur?



Kram, Pernilla be

2011-09-01, 21:45:07 - URL: http://Www.pernillasviktresa.wordpress.com
Postat av: Pernilla Be

Tänk så här. Middagarna är en del av jobbet. Festa och mysa, äta och dricka gott gör du på din fritid, när du själv bestämt dig för att göra det. Du vill inte se ut som dina kollegor! Ta chansen och inför lite hälsotänk på din nya arbetsplats. Det har jag gjort med mitt eviga bantande och tränande :)



Kram, Pernilla be

2011-09-01, 21:49:20 - URL: http://Www.pernillasviktresa.wordpress.com
Postat av: Hovika

Förstår att det måste vara knepigt, framförallt med att du ständigt frestas när det finns på menyn. Men jag håller med Pernilla i att kanske behöver du se restaurangbesöken som din vardag. Det är inte fult att vara "besvärlig ". Du bestämmer vad du vill ha i din mage o min erfarenhet som fd. Vegetarian är att många kockar tycker att det kan vara en rolig utmaning att mixtra lite med menyn.

2011-09-01, 22:10:47 - URL: http://halsaoharmoni.blogspot.com
Postat av: Snigel

...om du är "besvärlig" från början så ifrågasätter nog dina medarbetare inte så mycket! Det är bara sådan du är och har varit sedan du började jobba med dem helt enkelt. Det är nog sbårare att ändra beteende på ett jobb man varit på länge!



Du fixar det med rätt strategier!

2011-09-02, 12:32:03 - URL: http://www.snigeltakt.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: