My big fat diet show


Sonen satte på TV:n och så rullade programmen bara på när han gick eftersom jag inte stängde av den. Jo, första gången men inte andra gången.

-Vad är det för program som visas dagtid egentligen!?!

My big fat diet show.

En grupp normal- och överviktiga brittiska kvinnor som på 2 v ska minska en klädstorlek för att få på sig en speciell klänning. OK så långt. Men när programledaren demonstrerar (mycket spektakulärt) hur mycket kalorier det finns i alkohol så är kvinnorna heeeeelt aningslösa!

-I drink champagne as water! hojtar en av dem.

Jag vill inte sitta på några höga hästar, men är det möjligt att man inte känner till alkohols energiinnehåll? Man behöver väl knappast vara ett hälsofreak för den kunskapen?

Sen var det en hel del intressanta inslag i programmet också, en fd FDA-chef som uttalade sig om livsmedelindustrins manipulation av mat, en "butik" med 100 kcal-förpackningar av olika mat, snack etc. Men också en (iscensatt?) scen där en av deltagarna skulle bedöma kaloriinnehåll av några "normala" frukostar; köpemuffin storlek stor, cinnamon roll med glasyr, Egg McMuffin, Yoghurt med (socker&fett)müsli och baconmacka.

Äter man verkligen så i UK?

Jag har svårt att tro det.

Och jo, kvinnorna minskade en klädstorlek på två veckor (med en ungefärlig viktminskning på 2-3 kg/person) och kom i sina klänningar.
Postat av: Minendie

När jag tänker tillbaka på min tid som au pair i England var det inte så nyttig mat som barnen åt. Ljust bröd till frukost (toast) eller weetabix, ändå okej. I lunchlådan stoppades nån frukt, eventuellt en smörgås med samma bröd som på morgonen, men mest av allt var det choklad och chips i lådorna. På kvällen lagades ordentlig mat men annars var det inte så mycket att hurra för.

Treåringen som jag mest hade hand om fick micomat eller burkmat till lunch när jag fixade maten, det var vad som fanns tillgängligt och vad mamman köpte hem. En burk med spaghettihoops och korv, mums...

2012-01-05, 16:07:35 - URL: http://minendie.wordpress.com.
Postat av: Ottilia

Känner igen det där måste va en repris för jag minns att jag tykte det var konstigt hur ovetande människor verkar vara för i regel allt man stoppar i munnen innehåller kcal. Det vet väl gemene man... eller?

2012-01-05, 19:30:58 - URL: http://bloggarnerivikt.wordpress.com
Postat av: Sussie

När jag var på Medelhavskryssning med mest britter så åt majoriteten stekt bacon, potatisbullar, vita bönor, korv och annat "skit" till frukost. STORA portioner. Och alkoholen flödade från morgon till kväll. Men dom var väldigt humoristiska och glada av sig också från morgon till sen natt. Kanske ölen och drinkarna spelade in?

2012-01-05, 20:03:43 - URL: http://lotushealthdiary.blogspot.com
Postat av: hovika

Ja ibland förvånas man av okunskapen. Tänker också lite avundsjukt att det måste vara mycket enklare att gå ner i vikt när utgångsläget är "så dåligt ".

2012-01-05, 22:25:47 - URL: http://halsaoharmoni.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: