"Alla flickorna hade druckit alkohol"

Jag hörde en presentation om det onödiga våldet som finns i samhället idag; misshandel, våldtäkter, trafikrelaterat, allt där den mänskliga faktorn har spelat in. I statitstiken från akutmottagningen som tar emot dessa offer (och ibland är offer också utövare) så konstaterar man att 100 % av de flickor som kommer in har druckit alkohol. Trots att unga män (18-24 år) dominerar bland patienterna så hade inte 100 % av dem druckit alkohol.
 
Trots att jag inte direkt är överraskad så blir jag ledsen och upprörd. Jag har kunnat ana på mycket nära håll att ungdomar som inte dricker alkohol som minderåriga, framför allt flickor, inte får samma sociala status som de som dricker.
 
Varför är det så?
 
Finns det inga tuffa förebilder av icke-drickande tjejer eller är inte unga tjejer intresserade av att inte dricka? Självklart går det inte att generalisera. Jag vet att studier visar på att färre 15 åringar dricker alkohol nu än på 70-talet, men kanske är det killarna som står för minskningen (man teoretiserade om det kan tänkas vara TV-spelandet som bidragit till minskningen, man spelar inte bra påverkad...).
 
Usch. Jag har haft att fundera på och jag vill göra något för att göra skillnad.
Postat av: Pernilla be

Usch, vad hemskt. Umgänget är nog helt avgörande. Själv började jag röka och dricka i åttan och kan inte säga så mycket. Men 15-åringen är klok så hon har inte provat något av det. Vi bor på landet och hon är helst hemma, med pojkvän eller kompis. Hennes enda "last" är sex, fast pojkvännen har hon haft i tio månader och hon har p-piller :)

Kram, Pernilla be

2012-11-19, 23:05:08 - URL: http://www.pernillasviktresa.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: