Många anledningar att röra på sig

 
Det finns så många hälsofördelar med att röra på sig. Kanske tänker man ofta på hjärtats och lungornas funktioner, kanske tänker man på att stärka skelett och få starkare muskler, kanske tänker man vikt och stresshantering. Men ytterligare något att ha med sig är att den som ägnar sig åt fysisk aktivitet, och då talar vi inte om mer än 30-60 minuters regelbunden aktivitet några gånger i veckan, kan motverka utvecklingen av demenssjukdom.
 
Jag har någon i min närhet som under ett par års tid har gått från mild kognitiv svikt till inte längre särskilt mild svikt alls, och det har även det fått mig att tänka. Att bli litet glömsk är en sak, men när ens personlighet börjar förändras, då är det ganska skrämmande. Om man kan göra något för att motverka eller så småningom lindra genom att röra på sig, så ska man nog ha det med sig hela livet. Egentligen borde det vara nollvision när det gäller fysisk inaktivitet, sitta är ju det nya röka- ur minst lika många perspektiv.
 
Sålunda funderade jag under min morgonrunda, 5.6 km.

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: