Planerar för brunch och chiapudding.

Jag planerar för brunch i morgon. En ursprungligen tänkt att bli med huset fullt, men allt eftersom tiden gick och jobbstressen tog över, blev det mindre storslaget. Men vad gör det när jag får baka litet grann och planera för att testa några nya recept på familjen. 
 
En sak som jag tänker göra är chiapudding. Jag gillar ordet "pudding", brukar tycka om sådan mat oavsett om det är kola- eller kålpudding. Chiafrön har jag haft hemma sen jag fick en burk i present förra året, men hittills har jag mest tittat på den, smått misstänksamt. För några veckor sedan provsmakade jag chiagröt på en hotellfrukost (första gången jag sett sådant på hotell) och konstaterade att denna kalla, gråa gröt inte var otäck på något vis. Den var som en kall gröt bara. Chiapudding blir ju också något kallt, misstänker att fröna inte mår bra av hetta. Hur som så tänkte jag förbereda några glas och se vem som "vågar" smaka. Jag ser fram mot det faktiskt och att smaksätta dem med litet olika saker i frukt- och nötväg.
 
Jag tror knappast att chia är någon "superfood" men kan vara något kul att variera med. Läste nu på morgonen att "super" blir all mat som har stor variation; typ färg och växtsätt.
 
I morse gick jag 5.4-km rundan i dimma. Om jag ska ha en chans att slå den tjänsteresande vännens stegantal så får jag nog ligga i. 10 000 steg lär inte ge mig ett dagligt övertag, inte ett givet sådant i alla fall.
Postat av: Karinin

Jag är också sugen på att testa chiapudding, har aldrig ens smakat fröna. Fast kålpudding lät ännu bättre, nu blev jag ju sugen på det :)

Svar: Man ska nog göra chiapuddingen ett par gånger för att få rätt proportion på frön och vätska, åtminstone är det hur det blev för mig; för litet frön till vätskemängden. Så jag tillsatte mer frön på söndagen, men ändå fick jag hälla av mandelmjölk vid serveringen. Men, det var helt OK, smakade inte så mycket men med frukt, bär och nätter blev det gott.
Fast kålpudding är nog godare. :)
Cinderella

2015-10-19, 18:49:09 - URL: http://kalorikoll.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: