Att lura sig själv




Jag tror att många med övervikt ofta lurar sig själva. Man vill gärna tro att man inte äter så mycket som man gör och att man rör på sig mycket mer. Att detta är lätt hänt, eller rättare sagt att hjärnan ser till att systemet får det den är van att få blir väldigt tydligt i boken Hjärnkoll på vikten (min "Bibel").

Några exempel:

  • En mycket överviktig kollega åt till synes bra luncher, god och bra hemlagad mat. Men hennes inställning till motion var att varför skulle hon promenera och bara gå och titta in genom folks fönster i byn som hon bodde i. Och så berättade hon om sin snälla man som ofta köpte 200 g chokladkakor till henne för att hon skulle bli glad och ha något att mysa med i soffan efter en hård arbetsdag. Man väger inte 120 kg om man lever på rotfrukter och ren protein.
  • Någon jag känner mycket väl berättade att hon föreställde sig att om det hon stoppade i munnen var kallt så skulle det inte påverka vikten. Då är det lätt att stå och lassa in från kylskåpet framåt kvällskvisten.
  • Själv har jag under långa perioder ätit när ingen ser-för då räknas det inte. Lika korkat som föregående punkt.

Innerst inne tror jag nog att många vet exakt vad man äter eller inte äter, men det är för smärtsamt att inse och acceptera det, om man gör det så erkänner man att man har problem som man behöver ta itu med. Bättre att döva ångest/smärta genom att stoppa något i munnen i stället.
Postat av: Viktpressaren

Det där är så sant så sant! Tror att de flesta av oss med lite vikt har fallit i vår egen fälla genom att inte räkna vissa saker. Särskilt om ingen sett när man ätit det. Den här gången skriver jag upp precis allt, om så en liten jordnöt eller mjölken i kaffet. ALLT ska med på min kalorilista, och man inser att man gör sig själv en tjänst genom att vara ärlig mot sig själv. Samma sak med träning som du säger! Bra inlägg :)

2010-08-14, 12:01:45 - URL: http://viktpressaren.blogg.se/
Postat av: Helen Holmberg

Verkar vara en bra bok du snubblat över! Har också haft en "om ingen ser det kan man inte gå upp i vikt av det" fas.. Nu vet jag bättre, tack och lov :)



Grattis till minusen på vågen, visst är det härligt hur mycket lättare livet känns helt plötsligt?



Kram och ha en bra helg!

2010-08-14, 14:20:27 - URL: http://helenholmberg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: