Kontroll på "suget"

Vi åt pasta till middag igår, julmatsresterna var uppätna. Det gick ju inte lång stund förrän mina tankar började gå till skumtomtarna, Rocky Roaden och pumpapajen, men på något vis så stod jag emot. Kanske var det tanken på klänningarna jag beställt som fick mig att uthärda. Jag kände mig mycket nöjd med mig själv när jag gick och la mig.

Häromdagen läste jag på Anna Jacobssons blogg att hon upptäckt att morötter och majs inte triggar något sug hos henne men att allt knäckebröd gör det. Sugtriggers kan vara mycket individuellt. Då tänkte jag att kanske att jag fixar potatis bättre än pasta eftersom jag just då fick för mig att jag inte upplevde något sug på julafton (potatis till sill och potatismos till kalkonen). Tills jag insåg att på julafton gav jag efter för suget utan att ens reflektera över den, sötsaker tillhörde ju dagens övningar utan minsta tvekan. Jag läste också häromdagen att vad som triggar en tjurig gallblåsa också kan vara väldigt individuellt, jag funderade nämligen på hur en sådan gallblåsa egentligen fungerar med LCHF.

Frågan är om det är lönt att hitta sina egna svagheter och undvika dem eller om man bara ska vara stenhård och ta avstånd från allt som kan trigga sug och/eller gallblåsa? Men, vem sjutton ids leva på det viset, vad blir det då kvar att njuta av?
Postat av: hovika

Bra gjort. Det verkligen inte lätt att stå emot allt gott som finns hemma nu.

2011-12-27, 15:06:30 - URL: http://halsaoharmoni.blogspot.com
Postat av: Jeanette

Det beror ju på vad du vill njuta av. Vissa (INTE jag) ser ju mat enbart som näring och njuter av andra upplevelser såsom musik, äventyr o.dyl. Det är en önskan jag försöker ändra mitt beteende mot, men det är mindre lätt att ändra något man hållt igång med över 20 år.

Säg till om du hittar den perfekta lösningen att ställa om sin hjärna på. Tills dess låtsas jag tills det blir min verklighet. "Fake it till you make it"-mentaliteten. ;)

Ha det toppen. Superbra med ditt rekord i förra inlägget förresten!

2011-12-27, 19:53:36 - URL: http://projektvikt.blogspot.com/
Postat av: Pernilla Be

Till en början ska man nog vara stenhård och undvika alla kolhydrater, sen kan man lägga till efterhand. Du behöver inte äta grädde för att följa LCHF. Avocado, olivolja, fet fisk, bacon och kött med insprängt fett, liksom fullfeta produkter av smör, mjölk och yoghurt funkar lika bra. Tänker faktiskt köpa Paulúns nya bok LCHQ som inspiration. Det står för low carb high quality på fett. En variant på GI tror jag. Hans förra diet, isodieten, föll ju inte så väl ut.



Kram, Pernilla be



Kram, Pernilla

2011-12-27, 20:20:22 - URL: http://Www.pernillasviktresa.wordpress.com
Postat av: Pernilla Be

Potatismos är no no för mig BTW.

2011-12-28, 14:25:24 - URL: http://Www.pernillasviktresa.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: