PT-snack

Det blev en snabbanalys av min vardag, arbete, pendling och tidsbrist som resulterade i hyfsat enkla, realistiska lösningar som jag inte borde kunna "smita" ifrån. Jag fick klara besked från PT-Jennie att det inte är antalet minutrar som jag lägger på träning som är det viktiga utan träningens intensitet, hur jag tar ut mig. Intensiteten påverkar också "efterbränningen", ju tuffare jag kör, desto längre sitter effekten i. Egentligen inget nytt, men fick mig att inse att "allt-eller-inget-mentaliteten" med minst en timme per träningspass inte alls behöver betyda kvalitet och resultat. Sannolikheten för att jag ska våga ge järnet under ett träningspass ökar om jag vet att passet inte är så långt. 25-30 stenhårda minuter kan vara mycket mer värda är 60 min i normaltakt.

Så vad kom vi mer fram till då?

Jo.

Jennie plockar ihop gummibandsövningar till mig att användas hemma, på hotell, på arbetsrummet. 15 min med gummiband är effektivt och gummiband väger inget och tar inget utrymme på resa. Inte heller behöver jag ge mig ut på främmande gator och trava om det känns obehagligt (vilket det gör ibland), eller försöka finna mig tillrätta i gymrum som många hotell mest ser ut att ha installerat för syns skull.

Eftersom jag är den morgonpigga sorten ska jag planera in 1-2 30-minuters gruppass (crosstrainer och mage/rygg) på gymmet på lördagmorgnar, 9-10. Kl 10 är jag då klar.

Torsdagkvällar 17.30-18.30 och söndagmorgnar 9.30-10.30 är det två 30-minuters yogapass. Dels gillar jag yoga väldigt mycket, dels är dessa pass sällan fullbokade, jag behöver alltså inte stressa i bilen på torsdagarna om att inte hinna till ett pass jag bokat mig till, jag kan bara droppa-in. Dessutom har jag en buss hem 18.55, maken kan åka direkt hem och fixa middag efter att ha lämnat av mig vid gymmet.

Jag ska ta ut ett Travelpass med vilken jag kan gå på gym som tillhör samma kedja i andra städer. I Stockholm finns ett på Östermalm, inte så långt från mitt jobb. Jag har flexibla arbetstider och vi har 30 min friskvårdstid/vecka, jag borde kunna ta mig dit. Problemet är väl litet att jag har fördomar och sitter redan nu och inbillar mig att det är ett snobbställe, men det kan jag ju inte veta något om förrän jag kollat upp det hela.

Jag ska lägga in "larm" på mobilen för eftermiddagsmellanmål för att komma till rätta med mitt hetsätande när jag väl är hemma på kvällarna.

Inget konstigt med något av detta, det handlar ju "bara" om att göra det. Men lediga 15-30 minutrar har jag ju, en kvart är ju ingen tid att tala om. Om jag fokuserar på kvarten som en OK tid för träning, så kan ju det resultera i 2-3 timmars träning per vecka. Och 2-3 timmar med hög intensitet kan vara bra mycket mer värt än längre tid på mer kontrollerad nivå. Som sagt, inget konstigt med detta men jag måste nog omprogrammera mig litet grann.
Postat av: emsut.



Bra där! Du ordnar det.

Mycket att tänka på :)

2011-12-29, 14:06:29 - URL: http://emsut.blogg.se/
Postat av: Ottilia

Det där med att sätta larm på telefon tycker jag är bra. Hade samma problem som du och gjorde som du tänkt med larm på em och det funkade och till slut blev det en vana att äta em-mellis. Nu funderar jag hur jag klarade mig utan... och det gjorde jag ju egentligen inte eftersom jag överåt till middagen när jag kom hem. :)

2011-12-29, 14:34:09 - URL: http://bloggarnerivikt.wordpress.com
Postat av: Sussie

Mycket att fundera över nu när jag ska lägga upp januari-träningen och starten på år 2012.

Kram och pepp! :)

2011-12-29, 19:54:03 - URL: http://lotushealthdiary.blogspot.com
Postat av: hovika

Det verkar som du fått många bra tips och råd samt att du känner dig peppad. Heja dig du klarar det. Gummiband hade jag med mig nu på resan. Fungerade bra.

2011-12-29, 22:30:10 - URL: http://halsaoharmoni.blogspot.com
Postat av: Pernilla Be

Underbart! Det låter som kanontips! Mitt tips är att inte gå ut för hårt. Börja med ett pass per vecka, utöka sen till två etc. I början känns det meckigt att få ihop det. Men torsdagspasset låter bra. Då slipper du laga mat också :)



Kram, Pernilla be

2011-12-30, 00:06:17 - URL: http://Www.pernillasviktresa.wordpress.com
Postat av: Helen Holmberg

Låter som att ha en PT är en bra investering! Låter som ni hittat en bra medelväg för att försöka ihop allt :))



En sak som fastande extra hårt för mig som har svårt med mellanmål var att sätta larm, det ska jag börja göra från måndag!! Varför tänker man inte på så uppenbara saker.. Får nog bli larm för en liten lunch promenad också ;-) Gott Nytt år nu!

2011-12-30, 05:24:11 - URL: http://www.helenholmberg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: