Förbud och bestraffning


Jag funderade.

Igen.

Om man har dragit på sig övervikt så är det inget som skedde av sig självt, mystiskt, utan orsak. Man har lagt sig till med vanor som fått kroppen att lagra energi för att mer kom in än som förbrukades. Inget nytt i det.

För att komma till rätta med övervikten så är det ju inte bara den som man behöver göra sig av med, utan det är ju de vanor man haft som orsakat övervikten som man behöver förändra. Annars så lär man gå ner i vikt genom tillfälliga "åtgärder" och när man slutar med dessa "åtgärder" och återgår till sitt vanliga liv, ja-då är extravikten tillbaka som ett brev på posten. Eller mail i mailkorgen. Inget nytt i det heller.

Men det är just här som jag tänker att det inte fungerar med ett liv av förbud och begränsningar. Jag kan inte leva med att förbjuda mig själv att äta än det ena, än det andra, inte heller "bestraffa" mig om jag ätit något på förbudslistan, inte heller tänka att jag "unnar mig" vissa dagar. På något vis så måste jag hitta ett balanserat sätt att leva som är positivt, fylld av mina egna val vilka ska upplevas som positiva eftersom jag gör dem för mig själv och min hälsa. Om jag väljer att avstå från choklad, då ska jag uppleva det som ett positivt val jag gör för min egen skull, inte som en bestraffning. Och det funkar om jag inte har ett chokladförbud, utan jag väljer bort den, just nu, men inte för alltid. När jag sedan väljer att äta chokladen (eller vad det nu vara må), då får jag se till att njuta av den utan att få ångest. Det torde fungera om jag väljer att inte göra det alltför ofta och inte ensam äta en 200-grammare.

Att leva ett liv som normalviktig är inget som bara sker, kanske för somliga, men sannolikt inte för den som har lättare att lagra energi eller som har lagt sig till med vanor som gör detta svårare. På något vis behöver man ett sätt att hitta en väg framåt, en hållbar livsstil som tillåter litet vinglande fram och tillbaka och kanske rentav en och annan dikeskörning men som ändå är bred, trygg och fungerar. Vimsar jag runt på diverse sidostigar fyllda med förbud, straff och överätning, då lär jag antagligen bara gå runt i cirklar och inte få till något hållbart.

Med andra ord tror jag inte på Beach 2011 upplägg.

Sålunda funderade jag en ledig fredag.
Postat av: Tweety

Kikar in för att önska dig en trevlig fredag & helg. Peppkram

2011-02-25, 12:05:37 - URL: http://tweety26.wordpress.com
Postat av: Pernilla Be

Jag håller med dig till 100 procent. Det är dock står skillnad på att gå ner i vikt och behålla sin vikt. Ska man gå ner måste man ligga på minus, och då är det förstås enklast att avstå från choklad och andra godsaker. Jag tror också att man ändrar sin smak under resans gång. Jag har tex lärt mig att älska oliver (svarta kalamata med kärnor), och jag kan längta mer efter oliver och ost än choklad. Just choklad och glass har jag inget sug efter, däremot lösgodis och bullar. Men jag vet samtidigt att jag kan låta bli att äta - även om jag utsätts för frestelse. Det är en viktig lärdom för framtiden. Jag kan välja att äta ibland, men jag kan också välja att avstå. Jag tänker nog fortsätta vara skötsam på vardagar och festa lite på helgerna - när jag mått målvikt. Innan dess måste jag vara skötsam även på helgerna, i alla fall tre av fem helger.



kram//pernilla be

2011-02-25, 19:11:29 - URL: http://pernillasviktresa.wordpress.com
Postat av: Therese

Du är klok du. Kram

2011-02-25, 21:34:40 - URL: http://minendie.wordpress.com
Postat av: Malin

Dina reflektioner är alltid så kloka! Och jag kan inte mer än att hålla med dig. Förbud, bestraffningar och ätdagar fungerar inte för mig.

2011-02-26, 15:31:55 - URL: http://halsanfamforallt.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: