Vad var det jag sa!?!


Trötthet, mens eller bara-vill-ha-ett-break men den här dagen har inte varit någon höjdare på matfronten. Antagligen har kolhydraterna jag ätit orsakat att jag haft lättare att ta till kolhydrater igen. Jag bad maken köpa stenugnsbakat surdegsbröd och det åt jag till köttgrytan, när vi väl var hemma. Sen började jag snegla på Remi-kexpaketet som låg på köksbänken och plötsligt insåg jag hur lätt det är bara att ge efter. Låta en kaka försvinna in i munnen och om den försvinner mycket obemärkt....ja, då hände det aldrig och då kan jag ta en till, en som jag känner smaken på. Och om jag då ändå tagit två, så kvittar det om jag tar tre....

Eller.

Så hade jag kunnat tänka för ett år sedan.

Jag var så sugen och hade all världens ursäkter, men jag påminde mig om att suget går över och "baksmällan" är inte värd kakorna. Åtminstone inte idag då jag redan ätit sådant som jag inte vill äta. Inte heller har jag tränat sedan i lördags.

Det gäller att ha verktyg att hantera dessa situationer som bara kan överväldiga en, jag tror inte jag har dem. Däremot får jag se till att vara proaktiv och undvika tröttheten. Kanske i säng tidigt ikväll?
Postat av: Pernilla Be

Trötthet och stress och tyck-synd-om-mig är mina värsta fällor. Och äter jag något så blir det mer innan dagen är slut. Tänk på att om du avstår från snabba kolhydrater under en längre tid och sen äter snabba kolhydrater så blir suget tusen gånger värre än innan. Receptorerna i belöningscentrum är vidöppna och då blir effekten enorm, precis som den vore för en alkoholist eller rökare som gjort ett långt uppehåll. Det är samma belöningscentrum i hjärnan som vill ha alkohol, nikotin och socker. Prova att tänka så här: "Ja, jag får äta en kaka men jag ska äta ett äpple först och sen vänta en kvart". Efter den kvarten är suget borta, jag lovar.



mvh//pernilla be

2011-02-16, 09:11:38 - URL: http://pernillasviktresa.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: