"Fetmaoperationer"

Vår lokaltidning skrev igår en stor artikel om sk "fetmaoperationer", dvs Gastric Bypass. Jag vet inte vad jag tycker om ordet "fetmaoperation". Det ligger litet samma sensationskänsla i det som "sommarbanta".

Hur som helst så resonerar lokalpolitikerna i sina bloggar kring detta, självklart ser man alla fördelar, för individen och ur samhällsekonomiskt perspektiv, i att genomföra dessa operationer som en sista åtgärd. Själv skulle jag knappast utsätta mig för det, å andra sidan har det inte heller varit aktuellt för mig att överväga något sådant. En kvinna som genomgått en Gastric Bypass har kommenterat i politikerbloggarna och konstaterar bland annat att det verkar som att vi lever i ett samhälle där allt kretsar kring mat.

Ja.

-Vad är det med det då? undrar jag.

Mat handlar om att överleva. För alla arter. Det är vårt störda beteende kring mat som är problemet.
Postat av: Pernilla Be

Jag är helt emot gastric by pass. Jag tror verkligen inte att det är bra för näringsupptaget att "koppla förbi" magsäcken som man gör. Jag tror det blir stora brister och ett extremt krystat leverne. Jag förstår dem som är desperata och gör det, men det är som antabus för alkoholister. Äter du för mycket/fel så mår du dåligt, men ingreppen är permanenta för individen. Visst hade det varit skönt att bli mätt på pyttelite, men samtidigt missar man helt den mentala resan och den är helt avgörande för självkänslan tror jag. Men det är min åsikt, jag vet att många inte alls håller med mig och samhället tycks tycka att operationer är lösningen på fetman i landet. Anställ PT inom landstinget istället tycker jag!



mvh//pernilla be

2011-05-31, 22:14:56 - URL: http://pernillasviktresa.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: